Rasmussen, Bjørn

Rasmussen, Bjørn

portrét beletrie zahraniční

Dánský spisovatel Bjørn Rasmussen do svých částečně autobiografických děl promítá vlastní prožitky, nemoc a vyrovnávání se s homosexualitou. Jeho uměleckým vzorem je David Lynch, se kterým ho pojí především dekadentní jazykové ztvárnění textů, z nichž je cítit děs, hrůza a šílenství.

Ačkoli má dánský spisovatel Bjørn Rasmussen (*1983) na svém kontě kromě řady divadelních her jen tři útlá literární díla, již sahá po nejvyšších příčkách literárních ocenění. V roce 2015 vydal básnický debut Ming, který mu přinesl nejen nominaci na Cenu Severské rady za literaturu 2016, ale také Cenu Evropské unie za literaturu.

Bjørn Rasmussen vystudoval scenáristiku a tvůrčí psaní. Původně se prý chtěl stát hrobníkem, ale literární talent ho táhl k vyšším cílům. Rodiče se rozvedli, když Bjørnovi bylo šest let, po dalších šesti letech mu zemřel otec. Nyní žije s partnerem a dvěma psy v zahradním domku poblíž Århusu. Do svých děl promítá vlastní prožitky, útrapy, nemoc a hledání identity, které míchá s fikcí. Bjørn Rasmussen na sebe upozornil nejen zmiňovanými tématy, ale i živým, místy až dekadentním jazykovým ztvárněním. Autor se přiznává, že jeho vzorem je David Lynch, a tato inspirace se v Rasmussenově tvorbě nezapře. Za mnohovrstevnými texty je cítit děs, hrůza a šílenství. Jeho styl bývá také přirovnáván k dílům spisovatelek Elfriede Jelinekové a Herty Müllerové.

Autorova románová prvotina Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet (Kůže je elastické pouzdro obepínající celé tělo, 2011) vzbudila v Dánsku obrovský ohlas. Kritici, recenzenti i čtenáři s překvapením a uznáním četli devadesátistránkový román s autobiografickými rysy, v němž se autor velmi živým, neotřelým a téměř skandálním jazykem skrze hlavní postavu Bjørna vyrovnává s homosexualitou, zvrácenou sexualitou i rozpadem rodiny. Bjørnův vývoj sledujeme od dětství až po dospělost. Kniha se dělí na pět částí, z nichž každá odkazuje k jinému literárnímu dílu, ze kterého je vždy převzatá úvodní věta. Za románový debut získal Bjørn Rasmussen v roce 2011 cenu Montanaprisen, kterou rok před ním obdržela českým čtenářům již známá Pia Juulová.

Druhým literárním dílem je poetický text o lásce na pomezí lyriky a prózy, jejž sám autor označuje za román. Pynt (Ozdoba, 2013) líčí životní situaci herečky Ragny, její zamotané vztahy (mimo jiné s manželem, s nímž se rozvede, a s přítelkyní Alfriedou, do níž je nešťastně zamilovaná), problémy s vlastním tělem (trpí poruchou příjmu potravy) i složitý stav duše. Druhý román jako by byl žánrovým mezičlánkem na cestě k třetímu dílu – autobiografické básnické prvotině Ming, která vzbudila zatím největší ohlas. V ní se lyrické já snaží z dětského úhlu pohledu vyrovnat s nemocí a smrtí otce i se vztahem rodičů, kteří díky nemoci znovu najdou společnou řeč. Ming se odehrává během pěti měsíců, od ledna do května, v období, kdy hlavní hrdina žije v zahradním domku s mužem, s nímž se má „oženit“. Rasmussen je také autorem několika divadelních her, z nichž pět bylo uvedeno na dánských divadelních scénách.

 

© Markéta Kliková

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

zhlédnuto 2874x

Inzerce