Ve chřtánu hořícího tygra
Parry, Leslie: Chrám divů

Ve chřtánu hořícího tygra

Odile je tím nešikovnějším dvojčetem. Zatímco její akrobaticky nadaná sestra metá salta, hraje v záklonu na piano a polyká meče, hodí se pokřivená Odile tak akorát na asistentku vrhače nožů. Když jejich divadlo na Coney Islandu lehne popelem, otevírá se před oběma dívkami nová životní kapitola. Jenže pro jednu z nich se zdá být už příliš pozdě.

Samotářský rváč Sylvan, který se životem protlouká coby noční vybírač latrín, už ze smradlavé břečky vylovil ledacos, jeho nejnovější nález mu však podle všeho obrátí život vzhůru nohama. Bývalá prostitutka Alphie se před časem provdala za seriózního pohřebáka, její panovačná italská tchýně však lásce svého syna nemůže přijít na jméno. Možná by tchýnin hněv zažehnalo vytoužené dítě, jenže početí se pro Alphie zdá být neřešitelným problémem. To dvojice mladých dívek, sedmnáctiletá dvojčata Belle a Odile, stojí před výzvou jiného rázu. Během požáru cirkusové manéže přišly sestry Churchovy nejen o matku, ale také o domov, který jim jejich bizarní freak show skýtala. Jak se jednotliví protagonisté vypořádají s rolemi, které jim zlomyslný principál osud přidělil? A jaká tajemství se někteří z nich pokoušejí před světem skrýt? Na tyto otázky čtenáře láká historický román Chrám divů americké prozaičky Leslie Parryové, působivý debut, čpící smrdutými, špínou a nemocemi prolezlými ulicemi New Yorku konce 19. století.

Království chudáků
Utrpení je relativní pojem. Když vám není zrovna hej, mrznete a nemáte co do úst, myslete jednoduše na to, že někde na světě se někomu daří ještě hůř. Parryová sice do čela své prvotiny jako motto zvolila úryvek ze slavné básně Williama Blakea Tygr, jejímu románu by však stejně tak mohla předcházet i zmíněná cynická poučka. Protagonisty i komparzisty komorního historického dramatu, které na český trh uvádí nakladatelství Odeon v rámci edice Světová knihovna, totiž osud rozhodně nešetří. Čtenář se tak po boku hrdinů knihy – Sylvana, Odile a Alphie – prodírá hampejzy, opiovými doupaty a zavšivenými bordely, v nichž dřepí, povaluje se a tupě snáší svůj úděl celá armáda zatracenců: sirotků odkázaných jen na sebe, dětí bez opatrovníků a někdy i bez končetin, přinucených k manuální práci a prostituci, všemožných zdrogovaných podivínů a maskujících se homosexuálů, jedním slovem vyhnanců z ráje, kteří si v prašné konkurenci ulice snaží vydobýt alespoň střípek vlastního štěstí.

Ne, New York přelomu století, který se Parryová rozhodla čtenářům ukázat, ani zdaleka není místem pro poklidné nedělní korzování pod slunečníkem, během nějž by snad z otevřených oken bylo možné zaslechnout ostýchavé rachocení čajových šalků a tlumený hovor. New York, zejména čtvrť Lower East Side, do níž je velká část děje situována, je spíše nenažraná bestie, hořící tygr, v jehož chřtánu si ani hromotluk Sylvan nemůže být jistý životem. A není asi třeba zdůrazňovat, že všichni tři ústřední protagonisté postupně mezi tygrovými tesáky uvíznou, aniž by to kterýkoliv z nich plánoval.

Přitom jednotlivé dějové linky románu spolu na první pohled nikterak nesouvisí. Až s přibývajícími stránkami, jak se čtenář do příběhu hrouží hloub a hloub, rozplétá autorka pavučinu vzájemných vztahů i přízi nešťastných náhod, dopřává zprvu zdánlivě nevýznamným motivům nečekaná vyústění, ozřejmuje sekundární významy a vše dotahuje k pečlivě připraveným pointám. Po dočtení Chrámu divů si tak čtenář připadá trochu jako po dostavění komplikované stavebnice. A navzdory tomu, že pečlivá konstrukce možná až příliš odhaluje lanoví a kladkoví v pozadí, samotný příběh rozhodně nepostrádá spád.

Nad okrajem útesů
Čtivosti románu napomáhá vedle kondenzace děje do několika málo hodin a umného rozmístění „cliffhangerů“, které přirozeně udržují čtenáře v napětí, též civilní jazyk vypravěčské instance. Parryová se na rozdíl do některých svých spisovatelských kolegů nepokouší o historicitu stylistického projevu, sází naopak na všeobecnou přístupnost a srozumitelnost, kterou doplňuje citem pro detail a barvitý popis.

Chrám divů je další z řady povedených historických románů, které na pozadí atraktivních dobových kulis zkoumají fenomény aktuální stejně tak kdysi jako dnes – sociální (ne)rovnost, právo na sebeurčení či lásku k bližnímu. A činí tak s řemeslným umem, který z knihy sice nevybrušuje literární div, plně však splňuje požadavky na náročnější, ale líbivou žánrovou četbu. Vyčítat tak lze Leslie Parryové jediné, totiž že se nesnaží vybočit z řady ještě víc. Podobných historických románů totiž na českém trhu vyšla už řada a v silné konkurenci Sarah Watersových, Michelů Faberů či Adamů Fouldsů Chrám divů snadno zapadne.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Přel. Eva Dobrovolná, Euromedia – Odeon, Praha, 2016, 384 s.

Zařazení článku:

beletrie zahraniční

Jazyk:

Země:

Hodnocení knihy:

70%

Témata článku:

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse