Plastický příběh z Antarktidy
Csicsely, Lukáš: Oskare, plav!

Plastický příběh z Antarktidy

Jednoduchý příběh tučňáka, který nechce plavat, je vyprávěn zejména pomocí digitálně zpracovaných prostorových ilustrací. Kniha láká k hraní a dotýkání, jeden nefunkční výtvarný prvek však může celý koncept zhatit.

Direktivní název knihy Oskare, plav!, nad kterým na obálce stojí tučňák a dívá se do vody, je výmluvný. Hlavní postava, tučňák Oskar, nechce do vody, raději by létal, je přece pták. Přemluvit ho se kromě ostatních tučňáků snaží i další obyvatelé Antarktidy, tuleni a velryba, leč marně. Ledovou vodu vezme tvrdohlavý zvířecí hrdina na milost až poté, co se s ním utrhne kra a nezbude mu než zpátky na břeh doplavat. Vodní království si Oskara svou krásou podmaní a on nazná, že létat se dá i v podmořských hlubinách.

Jednoduchý příběh s poetickou pointou, přirovnávající plavání k létání, si vystačí s minimem textu. Ten zabírá pouze dva až šest řádků na dvoustranu, přitom zaujme. Styl psaní je soudobý, s prvky slangu v řeči tuleňů, proložený rýmy. O textovou stránku se postaral Lukáš Csicsely, učitel na střední škole, který se rád podílí na scénářích nejen k ilustrovaným knihám. V knižním studiu POP-PAP, jež od letošního roku usiluje o vydávání výtvarných „papírových dobrodružství“ a ze kterého vzešla kniha Oskare, plav!, je podepsán také pod texty knih Nejprv práce, potom zábavaPan Bartoš, listonoš.

POP-PAP je především tým výtvarníků milujících papír. Ten využívají k vyprávění příběhů hravou interaktivní formou, jakou je např. pop-up, papercut a další. Všechny knihy, vycházející v omezeném nákladu 400 kusů, jsou vytvořeny osobitým rukopisem současných autorů. Pomocí výřezů či pohyblivých ilustrací dodávají příběhu další rozměr a vybízejí čtenáře zapojit i jiné smysly než jen zrak. Také v publikaci Oskare, plav! je kladen důraz především na výtvarnou stránku. Pomocí digitálně zpracovaných prostorových ilustrací přibližuje modrobílou krásu čtvrtého největšího kontinentu grafička Martina Kurková Nožičková, autorka námětu a ilustrací, která se v POP-PAPu podílí i na propagaci.

Fenomén dětských pop-up knih si někteří spojí především s leporely u nás pozapomenutého výtvarníka Vojtěcha Kubašty, jenž je ve světě považován za průkopníka prostorových knih. Spolupracoval i s Waltem Disneym a zavedl technické principy, které v knize Oskare, plav! využívá také Martina Kurková Nožičková. Ta však ukazuje i jiná kouzla třetího rozměru: pomocí umně poskládaného papíru a správně vedených výřezů na jedné z dvoustran tučňák roztomile otevírá zobák, nechybí oblíbená otevírací okénka anebo otočné kolečko. Bohužel na posledně zmíněném prvku kniha pokulhává. Nejenže se papírové kolečko otáčí ztěžka anebo prakticky vůbec, což je možná záležitost měnící se kus od kusu, ale hříbečková sponka zanechává důlky v papíru a kazí celkový dojem z celostránkových ilustrací na kvalitním papíru.

Pomocí palety modré, bílé a šedé se podařilo vytvořit dojem ledového klidu panujícího v Antarktidě. Ilustrace seznamují čtenáře s jejími obyvateli – s tučňáky i s tuleni – a nečekaně bohatým podmořským světem, vyvedeným v temné modré. Vedle příběhu tučňáka Oskara, který se naučil plavat, nabízí publikace možnost vyprávět další antarktické příběhy pomocí souboru osmnácti ilustrovaných karet, které lze rozložit v jakémkoliv pořadí. Jedná se o tzv. myrioramata, která byla populární u dětí v 19. století.

Po této krásné knize sáhnou zejména rodiče milující design a nesériové originální výrobky, které utvářejí dětské umělecké cítění. Oskare, plav! podporuje kreativitu a táhne děti od pohyblivých příběhů scénického umění k papírovým knihám. Zpracováním vybízí k hraní, avšak nefunkční výtvarný prvek může celou myšlenku zhatit a obrátit naruby – přetavit radostné hraní ve smutek a vztek.

 

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Lukáš Csicsely, Martina Kurková Nožičková: Oskare, plav!. Pop Pap, Praha, 2017, 32 s.

Zařazení článku:

dětská

Jazyk:

Hodnocení knihy:

70%

Témata článku:

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse

Jiří Kolečko,

Petr Křenková - máte skutečně pravdu, že pokud otočným kolečkem neotočí ani dospělák, jak to chtít po dítěti? Je však potěšitelné, že jsou i otočná kolečka, jak píšete, tuzemské produkce, která se skutečně otáčením otáčí, dokonce i lehce.

Petra Křenková,

Bohužel, velice mě to mrzí, protože fandím dobrým českým nápadům, ale i já se musím připojit s tím, že po technické stránce mě knížka zklamala...Otočné kolečko nefungovalo, hříbek/druk, kterým je spojeno se protlačuje do několika dalších stran, na většině levých stránek dole je jaksi "popraskaný" papír - linie po celé délce a malý výřez pro otáčení kolečka umístěný na stránce, je pro malé děcké ručky naprosto nevhodný. Sama jsem měla problém kolečko otočit, vůbec se netočilo a když se mi ho jako dospělákovi nakonec nějakým způsobem podařilo přinutit se trochu točit,(dětem to vůbec nešlo a nejde), tak to u nás dopadlo tak, že se stránka v místě toho výřezu natrhla. Musím říct, že ač jsem byla zprvu nadšená z toho, že konečně v Česku začínají vycházet pop - up knihy, tak i vzhledem k ceně knihy, u mě nad technickým zpracováním a řešením převládl opravdu smutek. Už jen otáčení kolečka je podle mě vhodné pro děti udělat spíš na kraji/hraně stránky. Nepíšu to ráda, ale chtělo by to ještě možná trošku víc zapřemýšlet nad technickým řešením a zpracováním. Nechci knihu srovnávat s pop upy R. Sabudy a M. Reinharta, do kterých má bohužel hodně daleko, ale pokud se podívám na běžnou produkci Albatrosu s otočnými kolečky, nebo např. teď jsem v ruce měla od Svojtky minipedii Kudy tudy za zvířátky, tak jejich otočná kolečka fungují naprosto lehce, bez toho, že by byly uprostřed stránky čímkoliv spojeny. Snad Vaše další nápady budou úspěšnější. Moc bych Vám to přála.

Marcela Konárková,

Děkujeme za milou recenzi a ohodnocení naší práce.
Mrzí nás, že jste narazila na jeden nefunkční prvek a tímto se za to omlouváme. Jde o ruční práci a je možné, že se v knihárně stala nechtěná chyba. Nicméně snažíme se takových chybám předcházet. M.Konárková, www.pop-pap.cz