Korn, Carmen: Dcery nové doby

Korn, Carmen
Dcery nové doby

recenze beletrie zahraniční

Románová trilogie provází osobními příběhy čtyř žen a jejich nejbližších na pozadí dramatických dějin dvacátého století. První díl Dcer nové doby se odehrává od konce první světové války do poloviny století v Hamburku, městě, které dnes už v podobě, jak ji líčí román, neexistuje. I díky výborné znalosti místopisu, brilantně zachycené celospolečenské náladě a propracované psychologii nesklouzává sága k přílišné nostalgii ani zbytečné brutalitě. Druhý díl bestselleru u nás vyjde na jaře.

O síle „obyčejných žen“ v nejtemnějším období Německa
Carmen Kornová
: Dcery nové doby. Sága jednoho století – díl první. Přel. Zlata Kufnerová, Prostor, Praha, 2019, 416 s.

Německá spisovatelka a novinářka Carmen Kornová (nar. 1952) není na literární scéně žádným nováčkem. Avšak teprve když opustila žánr detektivních příběhů a zaměřila se na románovou tvorbu, zařadila se před čtyřmi lety s úvodním dílem historické ságy Dcery nové doby (něm. 2016) mezi autory bestsellerů.

Kornová v pečlivě propracovaných individuálních příbězích přesvědčivě zachycuje dobu a to, jak její postavy poznamenává. V roce 1919, kdy sága Dcery nové doby začíná, je ovzduší naplněné optimismem a vírou v lepší zítřky po pohromě první světové války. Devatenáctiletá Henny Godhusenová, narozená v baby boomu počátku století, přišla ve „zbytečné válce“ o otce. Na hamburské ženské klinice Finkenau se školí na porodní asistentku. Své povolání vnímá jako poslání pomáhat na svět nové generaci, která světu přinese mír. Je plná života a věří v ženské schopnosti. Jednoho dne by mohly být ženy nejen porodní asistentky, ale běžně i lékařky.

Osud Henny se prolíná s životy jejích tří přítelkyň a jejich nejbližších. Každá z těchto žen je jiná, pocházejí z různého prostředí a na každé z nich se nějakým způsobem podepsala těžká doba – od Výmarské republiky přes ekonomickou depresi, vzestup nacistů, pronásledování Židů a druhou světovou válku až po měnovou reformu. Každá se kromě chodu dějin, který reálně ovlivňuje jejich životy, vyrovnává po svém i s tehdejšími limitujícími konvencemi. Ida, dcera ze zámožné rodiny, má na první pohled budoucnost dokonale naplánovanou. Samostatná a inteligentní Lina se zas musí vypořádat se zákazem sňatků, který tehdy platil pro učitelky. A v příběhu Käthe se Kornová dotkne tehdy nového a pro mnohé přitažlivého tématu komunistické ideologie.

Hrdinky knihy nespojuje jen jejich věk, ale i pohled do budoucnosti, ke které přistupují otevřeně a s nadějí. Společnost se však nemění dostatečně rychle a na mnohé požadavky doby není připravená. Přestože se hlavní ženské postavy musí podřizovat společenským pravidlům, často si najdou své vlastní cesty ke štěstí. Ida, která se musela proti své vůli dobře vdát za otcova obchodního partnera a věřitele, překvapí odvahou a dlouho skrývaným rebelstvím, a jakmile je otec a jeho živobytí mimo nebezpečí, manžela opustí a navzdory norimberským zákonům začne žít se svým čínským milencem. Socialistka Käthe sice jemného Rudiho miluje, ale vdá se za něj až oportunisticky a proti svému přesvědčení jen kvůli bytu. Příchodu dítěte, jež by si Rudi tak přál, se však jako zkušená porodní asistentka dovede účinně bránit.

Román je plný zajímavých vedlejších postav, kromě příbuzných dostávají velký prostor i lékaři blízcí Henny a Käthe na hamburské ženské klinice Finkenau, Žid Kurt Landmann či odvážný Theo Unger. Osud si se všemi postavami často ošklivě zahrává, rány, které rozdává, jsou tvrdé a jen nesnadno snesitelné. Jak velké nebezpečí představuje Hitler, si hrdinové plně uvědomí, až když už je pozdě. Realita překonala i nejdivočejší představy a obavy pesimisty Kurta Landmanna a svou brutalitou zaskočí též komunistické odbojáře Käthe a Rudiho. Kornová do románového příběhu vplétá i skutečné události, jako byl třeba bombový útok na Hamburk, a její líčení je velmi autentické, neboť je prezentuje z perspektivy románových postav.

Díky této studii ženského přátelství a vývoji emancipace hrdinek je německá spisovatelka Carmen Kornová často srovnávaná s úspěšnou italskou autorkou Elenou Ferrante, jež před veřejností tají svou identitu. Obě ve svých knihách zkoumají vztahy dcery a matky, obě situují děj svých románů do jednoho konkrétního města. Italský bestseller, série Geniální přítelkyně, i trilogie Carmen Kornové ve svém příběhu zahrnují celý život ženské hrdinky a jejího bezprostředního okolí na pozadí překotných proměn dvacátého století. V první zmíněné knize tvoří reálie divoká Neapol padesátých let až téměř po současnost, ve druhé severoněmecký Hamburk o více než třicítku let dříve.

Dcery nové doby jsou skvěle napsaný román. Carmen Kornová v něm dokazuje své vypravěčské mistrovství. Román je vrstvený a promyšlený a čtenáře vtáhne do děje. Dokáže se vcítit do životů hrdinek, do jejich úvah i zoufalé snahy udělat v těžkých situacích správnou věc. Nástrahy každodenního života se v období nástupu nacismu stávají mnohem složitějšími. Zklamání, zrady i touha po bezpečí, které jsou běžnou součástí života, jsou vyjádřené bez patosu a uvěřitelně, a tak není divu, že se sága těší takové čtenářské oblibě.

 

© Markéta Mikšíková

Ohodnoťte knihu

0%

Hlasovalo 15 čtenářů.

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.