Auster, Paul: Leviatan

Auster, Paul
Leviatan

recenze beletrie zahraniční

Paulu Austerovi, přednímu americkému prozaikovi, se nakl. Prostor věnovalo už dříve, a to velmi extenzivně: nejprve vyšla v roce 2000 autorova ceněná Newyorská trilogie, ještě téhož roku se vydání dočkal Vynález samoty a hned v dalším roce Mr. Vertigo. Nyní, deset let po originálu, vychází v Prostoru v povedeném překladu Pavly Kůsové Leviatan, román vysoce ceněný literární kritikou na obou březích Atlantiku.

 

Klubko fikcí a skutečností Paula Austera
Paul Auster: Leviatan, překlad Pavla Kůsová, vydal Prostor 2002, 362 stran, 399 Kč

Paulu Austerovi, přednímu americkému prozaikovi, se nakladatelství Prostor věnovalo už dříve, a to velmi extenzivně: nejprve vyšla v roce 2000 autorova ceněná Newyorská trilogie, ještě téhož roku se vydání dočkal Vynález samoty a hned v dalším roce Mr. Vertigo. Nyní, deset let po originálu, vychází v Prostoru v povedeném překladu Pavly Kůsové Leviatan, román vysoce ceněný literární kritikou na obou březích Atlantiku.

Říká se, že každý spisovatel píše pořád dokola jednu knihu. O Paulu Austerovi to platí více než o kterémkoli jiném - skoro všem jeho textům dominuje nějaké silné intelektuální téma, jeho knihy mají často určitou "metatextovou" dimenzi - jednotlivá vyprávění se v sobě různě zrcadlí, jsou do sebe vložena, anebo prostě a jednoduše vyprávějí o procesu psaní, což je sice zajímavé a Austerovi se daří navozovat řadu podnětných témat či spíše otázek (to proto, že řešení těchto témat v limitovaném prostoru románu a se stejně limitovanými prostředky žánru, si lze představit jen stěží), nicméně podstupuje tím značné riziko, totiž že se za chvíli začne opakovat a jeho texty budou čtenáře nudit.

Zatím se mu to - soudě aspoň podle ohlasů, jichž se mu dostává v anglosaské oblasti - příliš často nestává.

To i proto, že Paul Auster je takový intelektuální Concorde, bleskové spojení mezi Francií a Amerikou. Je dokonce lepší. Super-rychlá letadla měla nedávno výpadek, Auster ovšem čerpá ze studnice pařížského myšlení dál a trvale. Ale pozor, toto je konstatování, nikoli kritika! Pravda, čtenáři znalému Blanchotových literárních i teoretických textů mohou přijít Austerovy romány jako pouhá aplikace (přiznám se, že i já měl z první četby těch raných děl takový dojem), ale ono je to v podstatě pochopitelné: Auster mimo jiné uspořádal antologii Blanchotových textů a podílel se na jejich překladu do angličtiny. Tato francouzská inspirace má ovšem i osvěžující stránku: Auster je jeden z mála současných amerických spisovatelů, kteří se nezabývají a) svými pubertálními sexuálními traumaty b) postavením Židů v americké společnosti c) pokusy konečně stvořit onen velký americký román. Navíc v širším kulturním kontextu funguje jako jistý katalyzátor, který zprostředkovává kulturní výměnu mezi Francií a Anglií: Angličané zhusta nejsou ochotni přejímat literární a filosofické myšlenky z Paříže a při pouhé zmínce o metropoli nad Seinou s úsměškem říkají něco o kavárnách a kavárenském myšlení (jakoby londýnské čajovny byly lepší), ovšem to, co nejsou ochotni přijmout z Paříže, po tom rádi skočí, přichází-li to z druhé strany Atlantiku.

Nuže, Leviatan. Hodně z knihy prozrazuje už úvodní autorova poznámka, respektive dvě poznámky. V té první Auster děkuje jisté Sophii Calleové "za to, že mu dovolila mísit fakta s fantazií", v té druhé nakladatel zdůrazňuje, že "jména, postavy, místa a události si autor vymyslel nebo s nimi nakládá podle své fantazie". Zde se musím přiznat ke své ignoranci - nevěděl jsem, kdo Sophie Calleová je, a tak ještě než jsem začal číst, přestal jsem na chvíli internet "zneužívat", začal jej "používat" a našel jsem si, že tato pařížská fotografka vytvořila zajímavou sérii snímků, v nichž zachytila několik anonymních lidí. Ti o tom, že jsou sledováni, nic netušili, a fotografie pak nabyly jisté autentičnosti a izolovanosti. Nicméně právě tato izolovanost se stala výchozím bodem, z něhož mohla fotografka začít budovat jejich fiktivní identity.

Celé Austerovo dílo je v mnohém podobné: je zde silný autobiografický prvek, vystupují zde reálné postavy, ovšem čtenář si nikdy nemůže být jist, nakolik je tento autobiografický prvek skutečně autobiografický a nakolik se jedná o pouhý režim vyprávění, persónu. Stejně při četbě jen stěží tušit, nakolik jsou reálné postavy vystupující v knize reálné a nakolik jde o pouhý "vehikl" v podobě jména, na který autor navěší své fikce. Austerův literární svět se vždy tangentně dotýká světa skutečného - akorát že bod dotyku je nemožné změřit z vnějšku a tudíž popsat v interpretaci. Jeho texty rozvíjejí hru věčného zrcadlení, reprezentace a zrady reprezentace zároveň, takže jediný adekvátní způsob, jak vystihnout jejich charakter, jak skutečně těmto textů "dostát", by bylo v opisujícím, zdvojujícím komentáři, který by k textům zaujímal stejný vztah jako fikce uvnitř nich k vnější realitě. Tedy pokud nějaká realita existuje. Protože podle Austera by "realita" mohla být jen konvence - aspoň tomu napovídá ladění některých jeho knih, včetně této, kdy "nezpochybnitelně" realistický podklad má jedinou funkci, totiž ukotvit vyprávění, jež se vyznačuje bizarní shodou okolností, jejichž výsledkem je smrt hlavního objektu románu (zde jistého Benjamina Sachse) a konečně napsání samotného textu, které obstaral Sachsův literárně podstatně méně úspěšný přítel Aaron (za připomenutí stojí, že podobný motiv se objevuje i v newyorské trilogii). Sachsův příběh je podán bravurně a autor charakteristicky používá těch nejlepších postupů "nižších" žánrů, hlavně detektivky a thrilleru, což působí bok po boku všudypřítomné alegorii velice zajímavě, ostatně je to jeden z osobitých rysů Austerova psaní.

Alegorii najdeme skutečně všude - od názvu románu (odkazující k slavnému Hobbesovu dílu o státu, který metaforicky pojmenovává za použití tohoto biblického jména), přes postavy jednotlivých hrdinů (Aaron, Sachs) až po jednotlivé zápletky a četné zvraty Sachsova životního příběhu. A samozřejmě zde nemůže chybět ironie, zde přítomná zejména v popisu Sachsova tragického konce.

Leviatan je nesporně zajímavá kniha - výborně napsaná i bohatá myšlenkově. Možná příliš nenadchne čtenáře, jimž při pouhé zmínce o metatextualitě či literárních experimentech naskakuje husí kůže, ovšem na druhé straně oproti francouzským autorům, z nichž čerpá, Auster své romány staví na silném příběhu, a tak je lze vlastně vždy číst na více rovinách, které se však v žádném případě nevylučují. Sečteno a podtrženo: výjimečná kniha.

 

 © Ladislav Nagy

Ohodnoťte knihu

0%

Hlasovalo 134 čtenářů.

Diskuse

Vložil: Radoslav Valkovič, 15.05.2007 20:59
Auster, Paul: Leviatan
Leviatana som nečítal - to sa priznám, ale musím jedným dychom dodať, že som akurát dočítal Austerovu Knihu ilúzií. Nebolo to prvé dielo tohto autora, ktoré som držal v rukách a reálne čítal - už predtým som si prečítal jeho Sklené mesto, ktoré je súčasťou New Yorskej trilógie. Musím však uznať, že... práve táto kniha ma viacej upútala. Autor sa retrospektívne, v prvej osobe, zaoberá životom zabudnutého komika Hectora Manna)(rozprávačom je profesor David Zimmer, ktorý o ňom napíše knihu). Treba podoknúť, že kniha je správne napínavá od samého začiatku, keď sa rozprávač prizná, že napísal knihu o hrdinovi nemého filmu, ktorý bol v tieni svojich slávnejších druhov tej doby (Chaplin, Keaton, Loyd), pričom hlavný hrdina, profesor komparatívnej literatúry na Hampton College, sa po tragickej smrti celej svojej rodiny, keď pri havárii lietadla umrie jeho žena Helen a dvaja chlapcovia- sedemročný Todd a štvorročný Marco, utápa v žiali a alkohole, až do dňa, keď si pozrie nemú grotesku s Hectorom Mannom - a ten bol prvým, kto ho rozosmial, a to nahlas. Čím ho tento komik zaujme? Práve v jeho živote je zaujímavá etapa, keď jedného dňa v roku 1929 zmizne bez stopy. Zimmer je tak prosto uchvátený Mannovým životným príbehom, že sa rozhodne, ako bolo už skôr povedané, o ňom napísať knihu - vydá sa do Európy (Londýn, Paríž, aby tam počas siedmych týždňoch strávených pozeraním Mannových filmov v Britskom a Francúzskom filmovom ústave, sa vrátil do rodnej Ameriky a napísal o tomto mužovi knihu. Tým sa rozprávanie začína : nasleduje však nečakaná udalosť, ktorá zvráti tok jeho života - jeden deň dostane telegram od akejsi Friedy Spellingovej, ktorá ho pozýva k sebe s tvrdením, že Hector Mann žije a chce sa s ním stretnúť. Dej sa vyvinie tak, že do jeho osihoteného domu vo Vermonte zavíta nečakaná návšteva : žena s veľkým materským znamienkom na líci - istá Alma Grundová , ktorá na istý čas zmení jeho život, dozvie sa od nej , že Hector Mann naozaj žije a práve ona je tá osoba, ktorá o ňom píše knihu už sedem alebo osem rokov v rozsahu šesto strán. Po napínavej potyčke, keď sa hlavný hrdina takmer zastrelí revolverom , ktorým mu Alma pohrozí, že ho zastrelí, ak s ňou nepôjde do Nového Mexica, kde Hector Mann býva, sa obaja intímne zblížia (ako inak) a odcestujú do Bostonu na leticko , aby odleteli práve do Nového Mexica. Profesor Zimmer si dokonca nenasadí Xanax, aby premohol strach z lietania. Cestou mu Alma rozpráva príbeh Hecotra Manna, komika bez minulosti, ža doteraz. Nebudem sa zmieňovať o jeho životných peripetiách, ktoré sú vskutku veľmi zaujímave a stoja za prečítanie: všetko sa odohráva v elektrizujúcej atmosfére životných peripetií Hectora Manna, nápomocného z vraždy svojej bývalej milenky, po ktorej uniká zo svojho sveta a mení identitu : dostáva sa do blízkosti rodiny svojej bývalej milenky - Brigid O´Fallonovej, ktorú jeho nastávajúca nešťastonou náhodou zavraždila výstelom do oka - aby sa stretol s jej otcom a sestrou , ktorá sa, ako sa po roku práce v ich športovom obchode v meste Spokane dozvedá, do neho zaľúbila. Do denníka si píše : Ak mám v úmysle zachrániť si život , potom sa musím dostať na milimeter od jeho zničenia. Pracuje teda v športovej predajni ako skladník a neskôr ako vedúci - podnik pod jeho vedením prekvitá, zatiaľ čo jeho majiteľ Red O'Fallon celý ten čas zaháľa. V určitom čase si Hector Mann uvedomí, že ho práve majiteľ obchodu upodozrieva, nestihne sa však dozvedieť viac a uniká - pred ctiteľkou Norou (sestrou jeho bývalej milenky, nešťastne zavraždenej). Stáva sa po experimentálnom sexuálnom dobrodružstve pornohercom, až do chvíľe, keď jeho partnerka z vystúpení, neodhalí jeho identitu - uteká a dostáva sa do banky, kde zachráni život istej mladej bohatej žene, ktorú ohrozí počas prepadnutia banky lupič (príliš veľa dobrodružných náhod, nemyslíte?). Žena ešte pred prepadnutím spoznáva jeho identitu a dá mu to na vedomie. S priestrelom pľúc sa dostáva do nemocnice, kde v kóme bojuje o svoj život. Nakoniec to celé vypýálôi tak, že sa do Friedy, tak sa žena volá, zaľúbi a ožení sa s ňou. Žijú sui nad pomery a Hector Mann sa stáva mneom po žene pán Spelling, zámožný muž, ktorý sa zabáva sadením a pestovaním stromov a súkrtomným nakrúcaním filmov. Neprezradím, ako to celé dopadne, a či sa profesor Zimemer stretne s Hectorom Mannom, no upozorním, že práve záver je ten najzaujímavejší na celej knuhe. V závere mi prišlo ľúto len samotnej Almy, ktorá, jednoducho povedané, neskončí dobre. Toľko v krátkosti príbeh knihy, ktorej záver neprezradím, lebo v skutku stojí za prečítanie. Auster ma svoj svojsý štýl, aj keď podľa môjho názoru tak správe americky komerčne namiešaný v dávkach sugestívnosti a patetickosti. Záverom len skonštatujem , že nabudúce rád siahnem aj po iných tituloch tochto súčasného amerického prozaika. Možno to bude práve Leviatan.
Vložil: Pavel Kopecký, 19.03.2007 18:45
Auster, Paul: Leviatan
Souhlasím s recenzí. Příjemná četba. Jelikož jsem od tohoto autora nečetl jiná díla, nevím v jakém duchu asi budou. Leviatan mne překvapil nejen vyhýbáním se témat a,b,c, viz. recenze, ale také určitým klišé v některých amerických románech. Jednotlivé příběhy jsou věcné, zbavené nabubřelosti,košatosti... scén a přehnané erotické detailnosti. Nechybí zde napětí, mistrné podání emocí a myšlenek jednotlivých osob atd. Vítězí zde hloubka nad všední povrchností. Vřele doporučuji.
Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.

Více k článku

související články

52%čtenáři

zhlédnuto 7466x

katalogy

Koupit knihu

Inzerce
Inzerce