MP

Michaela Plicková

Průzračnost, smutek oné poslední noci probleskuje bílým světlem sněhu a žhne v přetopeném pokoji, zároveň však tón knihy nikdy nesklouzává k prvoplánovému patosu, hlas je neustále držen na uzdě trefnými sarkastickými pozorováními okolí, knihou prostupuje jemná linka humoru.

Laurent Graff doposud vydal osm útlých knih - povídkových sbírek a románů. Česky vyšel jen román Šťastné dny (Les Jours heureux, 2001) z prostředí domova důchodců, kam se hlavní hrdina Antoine uchýlí ve svých pětatřiceti. Dlouho není jasné proč. A když to čtenář konečně zjistí, nejde mu pro změnu do hlavy, proč byla tato kniha u nás vydána.

Prvotině irského hudebního novináře a prozaika Petera Murphyho se dostalo velmi příznivého přijetí, a to nejen mezi čtenáři. Román Sezona v pekle ocenili i literární kritici a dostal se do nejužšího výběru ceny Costa Book Awards, která se uděluje nejlepšímu anglicky psanému debutu.

Po více než desetileté pauze publikovala kanadská básnířka a prozaička Anne Michaels svůj druhý román Zimní krypta. Po nadšeném přijetí jejího debutu Prchavé okamžiky byl její další počin očekáván s velkou netrpělivostí. Michaels si však dala na čas, podrobila své téma důkladným rešerším, a teprve v roce 2009 kniha v Torontu konečně vyšla.

Ian McEwan je českým čtenářům dobře znám, není tedy třeba obšírně hovořit o jeho bohaté tvorbě. Přesto si však Černí psi zaslouží zvláštní pozornost, neboť mají v rámci jeho díla klíčové postavení.

Chuck Palahniuk, autor kultovního Klubu rváčů, se i ve své nejnovější knize zabývá tématem postmoderní společnosti. Představuje tu opět pro svou tvorbu příznačný typ hrdinů, kteří trpí všemožnými frustracemi a na nichž se negativně podepsalo okolní sociální prostředí.

Kniha novozélandského spisovatele Lloyda Jonese Pan Pip se v roce 2006 dostala do finále prestižní Man Booker Prize a svému autorovi tak zajistila pozornost světové literární veřejnosti.

Obě knihy spojuje téma vývoje politické situace v Afghánistánu, která má zásadní vliv na osudy hlavních hrdinů. Významným narativním principem, který autor používá v obou knihách, je zrcadlení velkých dějin v individuálních příbězích postav. Sovětská okupace i pozdější převzetí moci Talibanem se dotýkají jejich osudů a mnohdy je nenávratně přetvářejí.