genďa : Romové

Nadřazené:

Poslední články

Nejčtenější články

Všechny články

Zobrazení:
Strana 1 / 2:
1

Poslední komentáře

Vložil: Jitka Beranová, 09.01.2016 00:36
Miko, Václav: Anticikanismus v Čechách
Autorka této recenze si neuvědomila své subjektivní hodnocení, jinak by si uvědomila, že na jedné straně pana Mika emotivně degraduje a v závěru článku přiznává jeho schopnosti. Tak si prostě musíme vybrat sami.
Vložil: Magdalena Kopecká, 09.12.2015 22:20
Miko, Václav: Anticikanismus v Čechách
Knihu jsem přečetla. Zásadní problém, jak už autorka článku zmínila je ke škodě to, že kniha neprošla redakcí.
Vložil: Josef Fečo, 16.10.2014 09:50
Význam časopisectví v romské literatuře
V seznamu vydávaných časopisů týkající se rˇomské literatury , jsem si všiml , že jsou dost špatně psána slova.Rozdělovány jsou koncovky slov , která poté nedávajížádný smysl. Např. slovo paš o .Má být psáno dohromady - význam slova je "blizko" , nebo "u" jako u něčeho. atd. těch gramitických chyb... je více , chápal bych to od neroma , akĺe róm by neměl ničit význam slov svou neznalostí.
Vložil: Eva Danišová, 03.10.2014 21:57
Tíže identity aneb Strategie k přežití (in Romano voďi)
Karolíno, to je tak dobře napsaný. Ještě bych řekla, že vzdělaní, nebo nějak veřejně činní Romové tvoří ještě jednu oddělenou buňku. Spolupracují spolu, podporují se, ale mimo své rodiny svoji práci ostatním Romům moc neprezentují. Pokud prezentují, tak to je právě na žádost někoho z majority. Potom... se to vrací právě k tomu představování cvičených opiček. Určitě je hodně těžké získat stejný respekt u obou skupin. Moc děkuji za skvělý článek.
Vložil: Rác Jan, 14.03.2014 23:38
Horváthová, Jana
Znám mnoho lidí, kteří mají vysokoškolské studium ukončené. Paní PhDr. Jana Horváthová z Brna, má skutečně přehled a umí. Jana Horváthová, napsala velice krásné, odborné knihy. Ale znám také mnoho lidí, kteří mají vysokoškolské studium ukončené a jsou to opravdu debilové, kteří neznají opravdu nic,... hlavně že používají titul.
Vložil: Jan Rác,badatel romské kultury, 01.03.2012 22:20
Oláh, Vlado
Vladu Oláha jsem znal velmi dobře, ale i osobně, mám jeho knížky, které vydal a jsou to hlavně básně a prózy. Byl to opravdu člověk, který měl rád život a také do života mnoho investoval. Jsem rád, že jsem takového člověka mohl vidět, s ním mluvit. Je škoda, že již není mezi námi!. Jan Rác Zlín
Vložil: Jaroslav Cupák, 27.12.2011 18:41
Miko, Václav: Anticikanismus v Čechách
Myslím, že v této knize je mnoho pravdy, ale i omylů. Převažuje však pravda. Václav Miko by v jiné zemi v jiném národě byl hrdinou. V ČR jsou Romové méně empatičtí a méně vděční. Nezaslouží si takové lidi.
Vložil: devla, 14.11.2011 12:31
Okno do romské poezie
savore soske penjas roma tab so keres pestar frajeris ta ha okar palo taleris
Vložil: ludvik lacko, 16.11.2010 21:44
Oláh, Vlado
a mozna se ozvalo moje ego, atk pane olah,neberte me vazne, ale muzete o tom popremejslet,to jo, dekuju a mnoho sil,at muzete vykonavat co je treba.
Vložil: ludvik lacko, 16.11.2010 01:16
Oláh, Vlado
dobry den, neda mi abych nereagoval na pana olaha, je mu kladena otazka,proc tolik romu inklinuje k svedkum JHVH, jeho odpoved je mi nesrozumitelna,nelogicka a matouci, hlavne ,ze je odpoved na svete a co premyslet prave o podstatach?, nemyslim si ,ze bychom meli vzdy znat odpoved,reagovat... na vse,nebot u nas romu je strasne moc veci,okolnosti nevysvetlenych, "tajemnych",....,neodpoveditelny, generace po generacich se pokousi nalezt cestu,rozpradat nitky,...,kolik neromu a romu znaji odpovedi,pohotove reaguji a nic,jen zachvevy pravd,ktere se ukazou casem prosety,jako zachvevy ega?,zachvevy, a co se tyce katolicke cirkve, ano mela by vice aktivnich romu kdyby cinila to co je psano ,"jdete a delejte ucedniky,..", takze pane olah, jesli jsem se vas necim dotknul, omlouvam se,jsem obycejnej "romak",ale nadalo mi nereagovat.
Vložil: Badžová Anna, 25.10.2010 18:08
Oláh, Vlado
Dobrý den chtěla bych na Vlada Olaha něaký spojení nebo email je to mámi bratranec a dlouho jsme ho neviděli a nemame na něj kontakt .Dozvěděla jsem se o něm že je v nemocnici a moc bychom ho rádi viděli.Studuji pedagogickou v Mostě a píši o něm práci k mému studiu.Děkuji.
Vložil: agáty neumierajú, 22.12.2009 23:43
Banga, Dezider
Dezider Banga Agáty neumierajú 19.12.2009 15:32 5,00 € (150,63 Sk) Dvojjazyčná zbierka Básni autora Dezidera Bangu 64 str viaz obj na 0915226297 alebo luludi@post.sk
Vložil: luludi, 22.12.2009 23:41
Banga, Dezider
Dezider Banga Čierny vlas 19. 12. 2009, 15:32 Cena: 5,00 € (150,63 Sk) Kniha rómskych povestí 150 str.viazaná obj na tel 0915226297 alebo luludi@post.sk Oblasť: Bratislava Email: luludi@post.sk Tel1: 0915226297
Vložil: luludi, 22.12.2009 23:40
Banga, Dezider
Dezider Banga Maľovaná rómčina 19. 12. 2009, 15:32 Cena: 5,00 € (150,63 Sk) Kniha ktorá vás naučí po rómsky jednoducho a rýchlo Veľa obrázkov. Farebná viazaná objednávky na luludi@post.sk 0915226297 Oblasť: Bratislava Email: luludi@post.sk Tel1: 0915226297
Vložil: Jakub Vaníček, 21.09.2009 10:14
Lee, Ronald: Mizernej cigoš
Řekl bych, že autor recenze opomněl zdůraznit jednu důležitou rovinu textu. Janko a jeho Romové totiž v románě vystupují jako členové společnosti "lidí", kteří mají být postupně vytlačeni novou aseptonickou kulturou "nadlidí", strojů. V tom je kniha opravdovým pokladem pro všechny, kteří chtějí číst... o pozůstatcích předmoderního člověka, kterému jsou u prdele moderní výdobytky společnosti, její instrumentální rozum, pomocí něhož znásilňují přírodu, mezilidské vztahy atd. (A přitom, Janko a hlavně starý guru kalderašské minority toto poselství několikrát explicitně zdůrazňují - opravdu nechápu, jak je lze přehlédnout..) Postavit knihu do řady jiných textů je sice efektní, jenže v tomto případě to textu uškodilo. Vypadá to, jako by Mizernej cigoš byl jen fádním apendixem k tomu, co už bylo sepsáno ikskrát. Což je ksakru opravdová chyba. Ronald Lee totiž napsal velký sociální román a době těsně před tím, než se to všechno zlomilo (to že se tak děje právě ve chvíli Expa, je zcela signifikantní), než jsme se stali součástí velké a spokojené civilizace.
Vložil: mario, 18.09.2009 12:51
Zpráva o romské komunitě v Pardubicích (2003)
Doplnění k diskusi. Z výše popisovaného článku je rovněž patrné, že město by rádo uvítalo spolupráci romských organizací. Nelze se tedy divit když se zdráhá tyto organizace naplno podpořit pokud tu není jistota společného programů . Jen tak pro dodatek ,spousta lidí a studentu vykazovala práci a patrné... výsledky ještě před oficiálním založením občanského sdružení. Znám jich spousty.Lídři v romské komunitě by měli oslovovat studenty na universitách a sociálně zdravotních fakultách. Obohatilo by to zejména obě strany. Spousta romských lídru nemá patřičné znalosti pro práci v sociálně právní oblasti. Ruku na srdce, kolik romských lídru dokáže napsat bezchybný projekt který by nemusel být neustále přepracováván či doplnˇován. Lídr organizace by především měl mít alespon´organizační schopnosti aby dokázal oslovovat a získavat na svou stranu a pro cíle pojektů schopné odborníky.Závěrem bych chtěl těm kteří budou tuto diskusi číst aby nepovažovali její obsah jako kritiku ale podnět k zamýšlení.
Vložil: mario, 15.09.2009 11:05
Zpráva o romské komunitě v Pardubicích (2003)
Již samotné hašteření se mezi romskými organizacemi v Pardubicích vyvolává otázku zda organizace budou schopny spolupráce na poli sociálním a lidskoprávním. Je zapotřebí si uvědomit že organice jsou tu pro veřejnost a nikoliv pro jakékoliv mocenské choutky. Dlouhá léta jsem pracoval na poli lidských... práv a někdy se za práci neziskovek stydím. Vzhledem k této skutečnosti uvažuji nad práci v rozvojových projektech v Africe .
Vložil: Andrea Balažová, 26.07.2009 14:32
Šamko, Michal
Myslim se , že pan Šamko patři opravdu k dobrym spisovatelu , jen je škoda že jeho parce je malo publikovaná. Sama pišu amatersky , a vede děcky literrni kroužek . šamkovi basně tam dětem davám jako přiklad jak psat romskou literaturu . Ps. publikujte vic. Ačhen Devleha
Vložil: Ilona Ferkova, 17.07.2009 15:13
Význam časopisectví v romské literatuře
kamav te del avri miri nevi gendi so kamav te kerel palikerav tuke ilona
Vložil: andrea balazova , 23.05.2009 11:30
Význam časopisectví v romské literatuře
palikeraf tu menge hoj irinen pre stanka romanes
Vložil: dalibor banga, 10.02.2009 12:28
Banga, Dezider
Casopis luludi sa stale vydava aj mnoho dalsich knih v pripade zaujmu nas kontaktujte 0915226297
Vložil: -mv-, 03.12.2008 00:02
Ghetto no.1
Škoda Anno a anonyme, že jste si nepřečetli recenzi, pod kterou diskutujete. Vždyť o tom Karolína mluví, proč došlo k devastaci bytů. Co se týká filmu, souhlasím s Karolínou, byl povrchní a neuspořádaný, škoda, že se režisér nevěnoval raději jednomu tématu do hloubky. Navíc až na jednu zmínku o Lewisově... konceptu kultury chudoby (výstižný článek zde: http://www.tspweb.cz/viceotsp-fulltext.shtml?x=118094) film opět působí dojmem, že toto je ta "romská problematika", přestože se celý dokument zabývá SOCIÁLNÍ, nikoli ETNICKOU stránkou chánovského ghetta. Úplně stejně to funguje v ghettech kdekoli v Evropě a severní Americe, i když vznikla jinak a obývají je lidé jiných než romských etnik (hispánci, černoši...). Čekala jsem od Ghetta no.1 víc.
Vložil: Ilona, 01.08.2008 16:48
Pape, Iveta: Jak pracovat s romskými žáky
Opravdu zajímavé, skutečně! Ovšem na něco autorka zapomíná - Romové žijí u nás, proto se přizpůsobí NAŠÍ kultuře, a povinností jejich rodičů je, aby jim vysvětlili, jak se některé věci mají. Takže je třeba naučí děkovat a prosit naším způsobem! To, že se v romských rodinách jedná kolektivně, to docela... dobře chápu, ovšem v trochu jiném smyslu, který zde raději nebudu popisovat. Jako příklad postačí, když řeknu, že moje sestra - učitelka na 1. st. ZŠ měla ve třídě tři romské děti a raději přešla na jinou školu. Myslím, že i když si učitelé příručku koupí, nepomohou si tím! Pokud budeme dělat ústupky, pohřbíme vlastní identitu a národní hrdost!
Vložil: Mgr. Milan Turek, 23.06.2008 23:11
Kotlár, Dušan: Knížka romských povídek
Ať napsal pan Kotlár cokoliv, prostě napsal svůj nízor. Má na něj nárok a můžeme s ním polemizovat. Je dobře, že to napsal a je dobře, že lidé s ním polemizují. Já nemohu, nemám ani ponětí o těch všech problémech, ale vím, že jsem s cikány pracoval u zedníků (z Holíča) a dělalo se s nimi dobře, jeden... z nich taky jezdil v Liberci s autobusem, byl bezva a můj přítel Miolan má nádhernou dceru. V poslední době pracoval jako zahradník. Je úžasným společníkem a i tak trochu playbojem. Tak si myslím, že rozdílně žijí na dědinách a rozdílně ve městech. an Kotlár? Je to fantastický člověk, měl by napsat knížku o svém muzicírování. Když nikdo tož bych mu s ní i rád pomohl. Přejme mu ať dál polemizuje, ať se mu daří muzika, je skvělý!!! Milan Turek
Vložil: Ise Severo, 02.05.2008 16:06
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
Prosim koukejte, co je psani na Seznamu o vasim stranku, kdyz hledal CIGANSKA HUDBA: iLiteratura - … cigansky a černou hudbu ale ne co spivaj česky nebo to je des a hruza nevim kterej idiot … cigansky a černou hudbu ale ne co spivaj česky nebo to je des a hruza nevim kterej … www.iliteratura.cz/clanek.asp?polozkaID=…... - Více Prosim, opravujte
Vložil: stronghold, 21.04.2008 22:47
Horváthová, Jana
Vysoká škola ještě neznamená,že bude někdo automaticky inteligentní.
Vložil: marie bangová, 23.03.2008 11:19
Banga, Dezider
ahoj dežko dlouho jsme se neviděli moje vnučka tě našla na internetu a hned mi to ukázala dežko jak se máš byli by jsme rádi já a moje rodina kdyby jses ozval aspon na internetu rádi bychom tě viděli a slyšeli.přeji tobě a tve rodině krásné velikonoční svátky.s pozdravem mána z neratovic a celá rodina.
Vložil: PhDr. Mgr. Dušan Kotlár, 12.02.2008 18:38
Kotlár, Dušan: Knížka romských povídek
Knížka romských povídek PhDr. Mgr. Dušan Kotlár Ačkoliv hodnocení obsahové části Knížky romských povídek od Karolíny Ryvolové vyznívá příznivě, podstatná část recenze je věnována záporné kritice úvodních slov. Vzhledem k tomu, že jsem, na rozdíl od Karolíny Ryvolové, Rom, mám letité... osobní, pedagogické a sociální zkušenosti, jsem nucen reagovat na její veřejné vyjádření, znovu vysvětlit, proč jsou úvodní slova jaká jsou. Zabývat se romskou problematikou a žít život Roma je podstatný rozdíl. Navíc existuje v ČR “romská politika“ a o té nemá bohužel Karolína Ryvolová ponětí. Přiznávám ale, že do této politiky vidí málokdo. Výsledkem této politiky jsou právě ghetta, sociálně vyloučené komunity, nízká životní úroveň apod. Dostává-li se knížka k cílové skupině, jíž je určena, je bez připomínek přijímána. Tito Romové se mnou souhlasí. Kdo se v úvodních slovech knížky poznává, přirozeně ji odmítá. Mnoho finančních prostředků proudí na posilování komunikace v romštině. Úředním jazykem v ČR je ale čeština a dosud ji většina Romů neovládá. Neznalost komunikace v úředním jazyce je bariérou při získávání vzdělání. Karolína Ryvolová se velmi často odvolává na Milenu Hubschmannovou, dále zmiňuje autorky romských učebnic Žlnayovou a Šebkovou. Tato jména většině Romů nic neříkají. Navíc knihkupci nemají o romskou literaturu zájem, neboť zákazníci ji nežádají. Stejná situace je i ve stáncích tisku. Romské časopisy tam sehnat ze stejného důvodu nelze. V Knížce romských povídek používám oslovení Cigán a zároveň vysvětluji i důvody tohoto označení. Karolína Ryvolová se opět odvolává na Milenu Hubschmannovou a bohatě zúročuje přednášky své profesorky. Romové se ale neohlíží na historii. Ať jsou nazývány Romy nebo Cikány, je to jedno. Pod oslovením se skrývá stejně jen Cikán. PhDr. Mgr. Dušan Kotlár
Vložil: Murko Michal, 07.02.2008 12:14
Milena Hübschmannová ve vzpomínkách
romové jsou nejlepší ,je to škoda paní mileny alespon nekdo se o nás zajímal ! moc vám to přeji gádže hine džungale!cigani hine láče
Vložil: doubravka, 03.02.2008 13:48
Pape, Iveta: Jak pracovat s romskými žáky
uz mesic knihu shanim po knihkupectvich, v jakem nakladatelstvi vysla jak si ji mohu koupit potrebovala bych si ji precist, pisu o podobnem tematu diplomovou praci. dekuji.Doubravka
Vložil: Českej Fousek, 15.01.2008 10:13
Pape, Iveta: Jak pracovat s romskými žáky
Ano - tohle je hrob naší civilizace. Dejte prostor lidem jako Pape a dočkáte se... Děs a hrůza.... K zblití...
Vložil: nhgcfhgdtutd, 11.01.2008 17:36
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
mate pisnicku NATALI ?
Vložil: RSTHJTJH, 11.01.2008 17:36
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
MATE PISNICKU ............NATALI............
Vložil: martina, 22.11.2007 11:07
Banga, Dezider
Pane Bango, vydáváte ještě dětský časopis Luluďi? Moc ráda bych ho četla svým dětem, ale nedaří se mi sehnat konktakt, kde jej možno objednat. Děkuji, Martina V. PS. Víte-li někdo, poraďte!
Vložil: mm, 13.11.2007 12:11
Ghetto no.1
Nejvetsi problem je u romu samotnych, do tohoto spatneho svetla je nikdo cizi nedostal, misto natahovani ruk pro soc.davky by si meli vyhrnout rukavi a dokazat majorite ze si na sebe umi vydelat sami a budou pro tuto spolecnost take prislibem. Zatim tomu tak zdaleka neni:((
Vložil: anna, 01.11.2007 23:02
Ghetto no.1
Nemyslím si, že by to byla jenom věc rasismu: bydlím v sídlišti zhruba ze stejné doby a narozdíl od domů v Chanově mám okna, dveře a neplesniví mi zdi. Myslím, že je to spíš životním stylem obyvetelů, protože, uznejte sami, takhle zdevastovat sídliště za necelých třicet let? Snaha pomoci těm lidem... by byla - dostávají přece podporu, jejich děti chodí do školy a mají se možnost vzdělávat. Jenže málokdo z nich se do něčeho takového vrhne: přece jenom je jednodušší udělat si děti a brát na ně příspěvky... Nemám nic proti romům, stavím se proti tomuhle životnímu stylu. Spousta nezaměstnaných, kteří nemají chuť pracovat a pro které je už třeba i výhodnější pobírat podporu. P.S. rasista nejsem a i kdybych chtěla, vůči romům to prostě nejde. Jsou bílá rasa jako většina lidí v naší oblasti, a tak nejde o rasismus...:)
Vložil: rom, 15.10.2007 19:40
Ghetto no.1
takovy desny az hnusny film.nechce se mi verit ze nekdo natom vydelava.cely ma rasisticky podtex vydavany ve znameni dokument.to to je nejhorsi forma rasismu.a ceska televize jim pomaha. jsem uplne znechucen.hanba vam
Vložil: , 15.10.2007 10:53
Ghetto no.1
Zajimave, me by take zajimalo, jak lze za 30 let totalne zdevastovat sidliste. Myslim, ze se spostou lidi zatocil minuly rezim vic nez jen, ze by je prestehovali, presto ziji jako slusni lide. Jedina moznost pro chanovske mlade obyvatele je jit za praci jinam, tam kde je, ovsem ochotu k praci jsem ve... filmu rovnez za 1,5 hodiny nezaznamenala. Snad u mladeho zednika, ktery delal na cerno, a kteremu se ostatni smali, kdyz natiral stenu panelaku.
Vložil: , 16.09.2007 18:19
Gipsy, romský rapper
Syndrom Snoop RULEZZZ ale Gipsy.cz SUXXXX
Vložil: E.T.Zombie, 02.09.2007 12:47
Gipsy, romský rapper
Hip Hop je skvělej styl, jenom škoda, že do něj všichni cpou tolik sprostých slov
Vložil: Jarmila Kacová, 09.07.2007 15:36
Kotlár, Dušan: Knížka romských povídek
Recenze na Knížku romských povídek Dušana Kotlára Nejen Romům, ale celé široké veřejnosti, je určena Knížka romských povídek, jejímž autorem je muzikant, pedagog, režisér a scénárista Dušan Kotlár z Liberce. Za zmínku jistě stojí i fakt, že tento muž je daleko za hranicemi Liberce znám svými... aktivitami za něž byl dokonce oceněn. Hned po otevření knížky vysvětluje v úvodu autor vlastní stanovisko, jež zaujímá k současnému způsobu řešení romské otázky, nevyhýbá se kritice. Stojí za to zamyslet se nad obsahem těchto slov. V mnohém se totiž zásadně liší od programu, který je nastaven společností. Z vyřčeného jsou cítit bohaté zkušenosti, ale i síla osobnosti, nebát se otevřeně zveřejnit své názory, byť se v zásadě liší od plošného trendu. Takovýchto lidí není mnoho a možná právě proto je romská otázka, byť se řeší, stále na samém začátku. Jsme skutečně ochotni akceptovat romskou osobitost? Nechceme jim stále ukazovat cesty, jak bychom to chtěli my? Nevyhovují nám především ti Romové, kteří přikyvují na naše názory a tiše parazitují na eurofinancích? Nad úvodními slovy se občas musí čtenář chytit za nos a přiznat si, že to, co Kotlár píše, je bohužel ohromný kus pravdy. Je možné, že řadu čtenářů z řad těch, kteří jsou prostředníky ke vzdělanosti a kultivaci romského etnika, odradí jeho otevřenost, neboť se v kritice poznají a ke knížce zaujmou odmítavý postoj. To je velká daň za otevřenost. Jinak má totiž knížka velkou šanci uspět. V době, kdy je moderní používat oslovení Romové, autor používá pojmenování Cigáni s vysvětlením, proč tak činí. Možná by čtenář mohl něco namítat proti, vzhledem k tomu, že sám autor je příslušníkem tohoto etnika, nechme jen a jen na něm, jaké zvolil pojmenování. Chceme-li řešit romskou problematiku, akceptujme jej. Každopádně on žije v kůži „Cigána“. Diskusi jistě vyvolá autorův názor na romštinu. V době, kdy se zřizují přípravné ročníky v mateřských a základních školách, vyučuje se romština, Kotlár toto kritizuje. Určitě je vhodné připomenout kritiku historika, Roma Bartoloměje Daniela na romsko-český slovník Mileny Hübschmannové, ve kterém údajně nejsou vždy všechny ekvivalenty, neodpovídá překlad, jsou použita romská slova více nářečí, aniž by byl čtenář na tuto skutečnost upozorněn. Není časté, aby se v úvodních stránkách objevovala vyjádření k osobě autora. V případě Kotlára lze však toto přijmout. Kotlár je svými názory spíše ojedinělý, nevyhýbá se ani kritice. Přiznejme si, cokoliv udělá kdokoliv odlišně od celospolečenského trendu, bývá obtížně přijato. Není mnoho Romů, kteří by kritizovali i vlastní etnikum a přitom jim podávali zároveň pomocnou ruku přímou činností. Pakliže společnost toto dění vnímá, proč se k činnosti Roma nevyjádřit? Přáním Kotlára by bylo, aby se knížka celoplošně uchytila a přinesla své ovoce. V současné době trh nenabízí učebnici tohoto typu. Jsem přesvědčená, že Knížka romských povídek má velké ambice uspět. Je koncipována jako vyprávění rodičů dětem. Vtahuje do děje nejen děti, ale zároveň rodiče, kteří se v mnohém poznají a mohou Kotlárovo vyprávění dále rozšířit. A o to zřejmě autorovi jde. Podnítit na základě vyvolaných vzpomínek u rodičů přirozenou komunikaci s dětmi . Proto volil témata romského života od narození až po smrt. Volně přechází z jednoho do druhého, nenásilnou, srozumitelnou formou vzdělává, kultivuje, pro jiné vytváří osvětu. Představivost určitě zvýší i obrázky Magdaleny Konečné. Plně se ztotožňuji s Kotlárovým názorem, že dokáže přenést na papír mentalitu Romů. Ač Češka, nelze jí tento dar upřít. Konečná již ilustrovala řadu pohádkových knih. Nutno konstatovat, že Kotlárovi se zatím jako jedinému podařilo usměrnit projevy fantazie této osobité ilustrátorky, neboť v některých ilustracích knih utíká od tématu. Kotlár nevědomky zachytil výtvory této ženy v celém jejím životě. Některé obrázky pochází z dob jejího mládí, jiné jsou ze současnosti. V dobách svého uměleckého vrcholu dbá na detailní vyjádření kresby, s přibývajícím věkem se charakterizuje jednodušším vyjádřením. Každopádně je svým umem vyjímečná, v publikaci přispěje k představivosti a zaujetí čtenáře. Vzdělávat Romy, být přijat většinovou společností se svými názory, je těžký úkol. Tuto cestu ale Dušan Kotlár zvolil dobrovolně. Nenadržuje Romům, nehaní Čechy. Nepopisuje cestu z pravlasti, z Indie do Čech, nezapírá patologické rysy v chování vlastního etnika. Předává jen to, co sám zažil, v čem mu dá mnohý Rom za pravdu, vysvětluje toto počínání a doufá, že přispěje k celkové kultivaci romského etnika a k osvětě nejširší veřejnosti. Každopádně publikace je svojí formou i námětem zcela ojedinělá a má šanci splnit autorovo očekávání. Přikláním se k tomu jeho snahu podpořit. Jarmila Kacová
Vložil: PEPA, 12.04.2007 13:22
Gipsy, romský rapper
GIPSY JE SUPER JE LEPŠÍ NEŽ MARPO!!!!!JE TO PROSTĚ RAPPPPPPER JAK MÁ BEJT.A VŠICHNI ROMÁNO HIP HOP,ROMÁNO HIP HOP.
Vložil: Nadja, 18.03.2007 00:48
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
Romove jsou moji kamaradi je to moje rodina
Vložil: Anonyka, 27.02.2007 10:00
Gipsy, romský rapper
Gipsy je borec co má cool texty a supr vypadá
Vložil: milliny, 26.10.2006 15:42
Gipsy, romský rapper
nejlepší kluk kterej dělá hip hop a mám ho hroozně moc ráda...
Vložil: , 18.10.2006 16:12
Giňa, Andrej
gadzove jsou dobry lidi....pro me jo protoze ja z gadzema si hodne rozumim......me nezajimaj neaky nadavky,urazky a td
Vložil: Bára, 05.10.2006 19:41
Tyc, Zdeněk: Smradi
je to pěkná nuda dívali jsme se na to o čj
Vložil: Petra, 05.10.2006 18:28
Tyc, Zdeněk: Smradi
Hnusnej film!!!!!
Vložil: simona, 22.09.2006 15:08
Gipsy, romský rapper
je to docela dobri ale mohli byste sem dat jeho pisnicky
Vložil: Jolana, 17.08.2006 11:31
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Vážení, tak Vám nevím, začínám mít z toho zcela podivný pocit. Zmarněná kniha, dotace - nedotace a k tomu jeste cenzurované diskuze pana nakladatele??????
Vložil: Usher, 13.08.2006 04:41
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
Ahoj chci se zeptat proč neudělaj cigansky Warforum taky no aby se dalo stahovat no a my cigani jsem lepši to je pravda kteri virustali byli mezi nami tak vej jak to chodi ale kdo nebozna cigana a nadavaj jen tak jsou umě hloupi debilni gadě nej sem jak vostani diž bude vihazet dobre bilej... tak proč snim nemluvit je to taky človek jako my a sme jedni země gade jsou nekteři prasata přimo takovi co ne máj radi naši rasu JA SI ONE ŘIKAM ŽE JSOU TO DILINACI PŘENE NEKTEŘI BYLI JSOU DILINACI ,,,,, NEVIM A BILI POZNAJ BIDU NEBO BUDOU BYDLET CIGANAMA TAk budou mluvit inak ale tě seru naně jsou my ukradeni ja bych moc rád kdybi ne kdo založil stranky na pisničky ciganky nebo to warforum udělat naki no ale všem deku ju kdo to uděla bude moc hodnej a bude to provechni a ne jen gadovinu poslochat dit to ne mám patu ani hlavu to řači budu poslochat cigansky a černou hudbu ale ne co spivaj česky nebo to je des a hruza nevim kterej idiot mohl vi myslet českou hudbu jaj ni kdy nebu polochat česky piničky /// promě je to trapni česky pisničky porad je to stejni ale každej mame inej nazor ¨na to . Ale dekuju všem jesly TO NI KDO UDĚLA / HESKY SE MEJ TE ČAU VŠEM Usher ................
Vložil: iliteratura, 10.08.2006 19:30
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Milý Danieli Podhradský - diskusi opravdu necenzurujeme, mažeme jenom vulgarity a spamy. Pokud se diskusní příspěvek neobjevil na stránce hned po odeslání, pravděpodobně šlo o chybu při překonávání překážek pro spamovací roboty. Nezbývá, než zkusit znovu! jovanka
Vložil: Jan Vaněk jr., 07.08.2006 12:03
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Ono se taky může stát (jako i mně kdysi), že při likvidování záplavy spamu se člověk uklikne a smaže nějaký skutečný komentář; a pak už není, odkud ho "zařadit". Nemyslím, že "je běžnou praxí tohoto serveru cenzurovat příspěvky" (to by sotva postupovali tak nedůsledně a nechali vás na to upozorňovat);... nedělejte Zagorku, projevte trochu shovívavosti a pošlete to ještě jednou.
Vložil: Daniel Podhradský, 04.08.2006 16:43
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Objevil, setrval a zmizel. Na otázku kolik má automobil kol jsem po velkém váhání odvětil, že čtyři. Jedině, že by se situace ohledně počtu kol měnila dle obsahu příspěvku. Srdečně dp
Vložil: Viktor Janiš, 03.08.2006 17:25
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Že jsem tak smělý: ten příspěvek se tu objevil a někdo ho smazal, nebo se tu vůbec neobjevil? Třebas to nebyla zlá vůle, ale jen jste nevyplnil kontrolní otázku, takže to systém považoval za spam.
Vložil: Daniel Podhradský, 03.08.2006 08:34
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Stále čekám na zařazení mého zcenzurovaného příspěvku, drazí, trpělivost a schovívavost je však vlastností nakladatelů.
Vložil: Jolana, 02.08.2006 18:31
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
to: Daniel Podhradský Spodní prádlo nikoliv, protože spodní prádlo intelektuálů bývá poněkud fádní a postrádá fantazii.... Jsem ráda, ze se až tak dobře bavíte. Na oplátku výsledek Vaší práce mě hodně naštval, ale v době postmoderní modernity vydat knihu na úrovni totalitního samizdatu je velké umění.... To tedy je. Pochvalte si ji.
Vložil: Daniel Podhradský, 02.08.2006 09:12
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Dovoluji si položit otázku, je-li běžnou praxí tohoto serveru cenzurovat příspěvky, nebo je-li náhoda, že můj, tedy nakladatelův, příspěvek zmizel. Diskuze bez diskuze jako jev postmoderní modernity? Každopádně děkuji za příjemnou zábavu, případné konkrétní otázky týkající se grantové politiky nakladatelství... či mého spodního prádla zodopovím rád osobně.
Vložil: Lucka, 31.07.2006 16:24
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
Já jsem maďarská cikánka a jsem nato pyšná,neni dobrý,když češi odsuzujou cikána a ještě ho ani nepoznali,to co říká většina čechů o cikánech,tak to samé můžeme ríkat my o čechách.CIKÁNI JSOU TAKY JENOM Z MASA A KOSTI....
Vložil: Erik, 30.07.2006 15:07
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
No je vidět, že opravdu neznáte pozadí. Ale to by bylo nadlouho. Jediné, s čím se dá souhlasit, je, že ta kniha byla uspěchaná. Nezbývá Vám tedy než doufat, že to vyjde jinde lépe. Já o tom ale pochybuji. Takových bláznivých (v dobrém slova smyslu) nakladatelů jako Dauphin je totiž u nás čím dál míň,... dají se spočítat na prstech jedné ruky.
Vložil: Jolana, 30.07.2006 00:11
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Ad Erik: Já vím: a jsme u toho, na co se snažím velice, velice jemně upozornit: a to, že Dauphin dostal od EU dotaci na tento titul společně s Mate Dolenc – Morje v času mrka Hans Henny Jahnn – 13 nicht geheure Geschichten Lakatos Menyhért – Füstös Képek Claude Pujade-Renaud – Belle mère... a to Výše grantu: € 14 730 nevím zda-li ji čerpal, zda-li je to schopný, snad ano (ta možnost tu byla), ale určitě je to dost na slušný překlad a slušný vydání. Neznám pozadí a proto všechny tyhle debaty jsou mimo. Bylo to dost peněz včetně dotace ČLF aby byla odvedena dobrá práce, nemyslíte?? Je mi líto, že jsem se do této debaty zapletla. Věřím v to, co jsem napsala na samotném počátku. Věřím, a Vám navzdory, že se dočkám lepšího vydání další knihy od lepšího, schopnějšího nakladatele.
Vložil: Erik, 29.07.2006 23:19
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Füstös Képek je Krajina zahalená dýmem.
Vložil: Jolana, 29.07.2006 22:29
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
ad Erik: Moment, chcete snad říci že, Lakatos Menyhért – Füstös Képek se nebude realizovat?? ad LY: Opravdu namám v zájem Dauphin poškodit. Proč?? Nikoho od nich neznam. A navic Haltago bylo perfektní ( sice vazba nic moc, ale překlad luxusní)
Vložil: Erik, 29.07.2006 22:14
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Ad Jolana: na dalšího Lakatose se netěšte. Pokud vím, žádný další by vyjít neměl. Dauphin dostal dotaci jen na Krajinu. Další knihy od něj by stejně asi nemělo smysl vydávat, Krajina je jeho opus m. Ad LY: Tedy také si nemyslím, že by tu někdo chtěl Dauphin poškodit. Ale máte pravdu v tom, že uvádět... tu dotace nemá žádný smysl. I tak to bylo málo.
Vložil: Jolana, 29.07.2006 21:24
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
ad LY: To je mi ale pěkná hloupost.Koho usvědčit?? A z čeho??? Vy o něčem takovém víte?? Ne, ne jen jsem se na tuto knihu dost těšila a stejně tak se těším na dalšího Lakatose na kterého Dauphin dostal podporu od EU. Mam trošičku, ale jen maličkou, obavu, aby kniha nedopadla stejně špatně. Sestupující... úroveň nakladatelství Dauphin mě nijak nepřesvědčuje, a to je vše. Je to dost prosté. Věřte, že kdybych chtěla někoho z něčeho usvědčit, tak to umím napsat přímo a to dost dobře.
Vložil: LY, 29.07.2006 19:29
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
ad Jolana: myslím, že vůbec není důležité od koho dostal Dauphin podporu. Nebo ještě jsem neslyšel o tom, že by to mělo vliv na práci s textem. A tato "odhalení" jsou navíc uvedena v knize. Nevím proč je tahat do této diskuze. Jenom mě zaráží ta veliká chuť Dauphin nějak z něčeho usvědčit, nějak... nakladatelství pošpinit, která je patrná v této diskuzi.
Vložil: Erik Lukavský, 29.07.2006 00:39
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Krajinu... jsem nečetl celou, jen asi 30 stran (což je v tomto případě dost málo) a nezdálo se mi to strašně přeložené. Dál to nejspíš bylo horší. Ale na obhajobu překladatele (s nímž jsem měl dosud jen ty nejlepší zkušenosti): šlo o stylisticky náročný text, navíc velmi dlouhý, takže se nedivím těm... překlepům. A co se týče zvláštností větné skladby, podle toho, co si pamatuji, překladatel mi od začátku říkal, že se tam tyto vyskytují schválně a co s tím. Ale jak dalece je to pravda, nemohu posoudit. Na knize jsem nakonec nepracoval. Navíc nejsem maďarštinář. Ad V. Janiš: Samozřejmě že za chyby může svým dílem překladatel, ale i blbý překlad se dá předělat. Ale musím uznat, že redaktor Jakub Říha je frajer. Já bych se na jeho místě a po těchto reakcích asi nepřiznal k odpovědnosti. Klobouk dolů.
Vložil: Jolana, 28.07.2006 22:53
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Nezklamala, ale nepotěšila. Potěší jiná. Nakladatelství Dauphin pokud vím dostalo podpotu Culture 2000 viz: http://www.institutumeni.cz/index.php?cmd=page&id=380#1literatura.
Vložil: Jakub Říha, 28.07.2006 21:19
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Za chyby v Krajině zahalené dýmem zodpovídám já, jako nezkušený redaktor jsem svou práci nezvládl. Omlouvám se těm, které kniha zklamala.
Vložil: , 28.07.2006 21:11
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
A.
Vložil: Jolana, 28.07.2006 20:57
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Pravda je, že se nakladatelství nemá pouštet do takoveho projektu, pokud ho nemá dobře finančně zajištěný. Lepší je nedělat nic, než špatně. Jen doufám, že se dočkám lepšího překladu od lepšího nakladatele.
Vložil: LY, 28.07.2006 20:43
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Körnera jsem si zatím podrobněji neprohlížel. Lakatos uznávám. Ale překlad je hrozný bez ohledu na překlepy. Vzhledem k tomu, že také pracuji jako redaktor, vím, jak je práce se špatným překladem obtížná. Dotace přiznaná titulu je z tohoto hlediska irelevantní, a částka 20 000 je velmi malá na knihu... tohoto rozsahu.
Vložil: Jolana, 28.07.2006 11:12
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Ráda bych poznamenala, že Dauphin dostal na tento titul příspěvek 20 000 Kc od ČLF, viz: http://www.nclf.cz/stranky/prispev.htm Dost na to aby se zaplatil slušný korektor, nemyslíte??
Vložil: Viktor Janiš, 28.07.2006 01:02
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Nechci Dauphin nijak hájit, ale jako překladatel dodávám: za překlepy a zejména za vyšinutí z vazby svým dílem odpovídá i překladatel. Kdyby je nenasekal, tak by tam nebyly. Tj. pokud je překladatel lempl a nějakými revizemi a korekturami se nezatěžuje, kniha podle toho bude vypadat. Samozřejmě, čím... více lidí knihu čte, tím lépe.
Vložil: , 27.07.2006 16:12
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Vážený pane, když budu konkrétní, tak třeba Lakatoš a Korner (abych jmenoval aspoň ty poslední, které jsem měl v ruce) jsou redakčně naprosto odbité. Nevím, jak dalece se v tom vyznáte, ale svádět překlepy a vyšinutí z vazby na překladatele, je sprosté. Za to zodpovídá vždy redaktor. I v případě, že... by těch překlepů bylo milion :-)
Vložil: LY, 25.07.2006 10:37
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Ještě dodám, že mluvit takto všeobecně je k ničemu. A protože s příspěvky úplně nesouhlasím, rád bych něco namítl, ale takhle to nelze.
Vložil: LY, 25.07.2006 10:33
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Pokud je řeč o špatné redakční práci, zajímalo by mě, jaké knihy z Dauphinu mají autoři předchozích, respektive následujících příspěvků na mysli, mluví-li špatné redakční přípravě. Díky!
Vložil: , 12.07.2006 13:56
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Souhlasím, každá koupená kniha z Dauphinu byla v poslední době pro mě velkým zklamáním ze špatně vykonané práce. Škoda, protože jsou to opravdu atraktivní tituly a ráda bych je na pultech viděla v kvalitní podobě jaké jim náleží.
Vložil: Verča, 09.07.2006 22:13
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
S cigánama se bavim už přes rok.Určitě nejsou špíny a jenom kvuli pár vyjimkam který špíny jsou je blbost odsuzovat všechny.Vždyt' ani Češi nejsou všichni stejní.Já sice cigánka nejsem ale hodně lidí si to o mě myslí a mě to nevadí jsem na to hrdá.Mám hodně kamarádů mezi cigánama a i když mě někdy štvou... mám je ráda.A to hlavní je že když se chovaj blbě tak se za to umí omluvit což většina bílejch neumí a toho si na nich vážim nejvíc.Takže Serus Romale!!!!
Vložil: , 08.07.2006 18:32
Lakatos, Menyhert: Krajina zahalená dýmem
Teda troufám si tvrdit, že nešlo o nedotažený překlad, ale o špatnou redakční práci. V Dauphinu je to v poslední době pravidlo. Nebo že by všichni spisovatelé a překladatelé byli stejně nepořádní?
Vložil: Brian, 07.06.2006 14:56
Gipsy, romský rapper
gipsy je nejlepší na něj nikdo nemá!!!!ani indy a with prostě nikdo!!!!a gipsy napiš mi kontakt prosím!!
Vložil: borec, 03.06.2006 18:18
Gipsy, romský rapper
je supr a ted nevim jestli to co zpiva jesli opravdu neprozil nebo je tak dobrej ze to hraje je fakt good je to takovej ceskej eminem....
Vložil: , 02.04.2006 18:26
Gipsy, romský rapper
Nejlepčíííí člověk na rap u nás,jeho texty mají šťávu, ne jako některé od rádoby raperů,které jsou pak většinou o ničem. Gipsy je borec!!!Aja
Vložil: nicole, 18.02.2006 14:56
Gipsy, romský rapper
hm...je bomba ale nemuzu sehnat mp3 nebo text k cerny kronice....tak prosim mi to nekdo poslete
Vložil: Katalin Papp, 13.02.2006 20:14
Banga, Dezider
Mily Dezko. Ci si ma este pamatas? Prave vcera som citala priatelom z tvojej knozky Horiaca Visna Katka
Vložil: Katalin Papp, 13.02.2006 20:12
Muzeum romské kultury v Brně (2006)
Dobry den, Som Romovska vytvarna umelkyna a publikovana spisovatelka. Zijem v USA od roku 1986. Rada by som sa pripojila k tomuto museumu. s pozdravom Katalin Papp www.pappart.us
Vložil: , 23.01.2006 11:40
Muzeum romské kultury v Brně (2006)
Spolecnost nemuze Romum zapomenout jejich zivotni optimismus? Opravdu je to to, o co bezi? Petra Hulova
Vložil: W.Roszkowski, 21.01.2006 20:58
Muzeum romské kultury v Brně (2006)
Tento clanek jsem nasel nahodou, takze kopiruju dopis, ktery jsem poslal Respektu. Dobry den, chtel bych uvest na pravou miru fakta predstavena v clanku Karoliny Ryvolove 'Hadanka stara petset let' o otevreni stale expozice v brnenskem Muzeu romske kultury. Autorka zaklada svuj clanek na vyjimecnosti... a unikatnosti brnenske expozice v evropskem a dokonce svetovem meritku, mj. ji srovnava s existujicimi sbirkami v Britanii. Chtel bych pozvat pani romistku Ryvolovou (a ctenare Respektu), do Tarnova, mesta pobliz Krakova, sotva 300 kilometru vzdusnou carou od Brna. Nachazi se tam obrovska samostatna romska expozice. Tato sbirka, ktera je umistena v historicke budove byvaleho panskeho dvoru, zacala vznikat v roce 1979 a podobu samostatne vystavy ziskala v roce 1990. Sbirka zabira nekolika salu a jejim doplnenim je venkovni expozice romskeho tabora. Kazde leto tarnowske muzeum organizuje nekolikadenni akci, behem ktere zajemci mohou tradicnymi romskymi vozy putovat po stopach 'polskych' Romu. Vice na adrese www.muzeum.tarnow.pl (sekce Roma - Cyganie).
Vložil: eva schmidt, 04.01.2006 17:03
Banga, Dezider
Hallo Dezider! Som rada, ze som tvoju stranu objavila. Som Eva, velmi dávno sme sa nevideli. Bola som redaktorka v Uj Szó, graficka. Povedal si mi vtedy toto: "Ahaaa, grófska cigánka! :O))))/ /Ùricigány/ Kedze som rodena kosmopoliticka, je mi jedno, aký je moj povod, 20 rokov zijem v nemecku,... a ked treba, znovu odkocujem do ineho státu. Genetika je genetika, najlepsie sa cítim "unterwegs." Nie som "ansässige" Typ. Kukni sem: www.evakunst.de.vu Srdecný pozdrav pre celú rodinu, stastlivý nový rok zasiela modrookému cigánovi zelenooká Eva
Vložil: Erik, 30.12.2005 18:48
Gipsy, romský rapper
Gipsy je ten nejlepsí raper kterýho znam zvlást s Marpem sou fakt supr jen tak dal
Vložil: yeahxxx, 11.12.2005 09:32
Gipsy, romský rapper
jj, je to frajer...do nedávna jsem o něm nevěděla, ale když vyšla jeho RnB deska, přišla jsem mu na chuť...má dobrý texty a ve spojení s dobrou melodií je to nejlepší kombinace ......tak lidi, poslechněte si Gipsyho:-)))
Vložil: , 29.11.2005 20:38
Gipsy, romský rapper
Gipsy je prostě nejlepší já mám jeho cedko doma a mužu říct že je uplně good! A je strašně pěknej kdyby si mi chtěl třeba napsat kdy máš a kde nnějakej koncert tak se ozvi 775 603 089 ... kámoška Dita
Vložil: _, 24.10.2005 20:06
Gipsy, romský rapper
"Super Croo a Syndrome Snopp" ehm...
Vložil: klara, 18.08.2005 16:19
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
neví někdo kde sehnat texty k tradičním romským písním?
Vložil: Lucie, 24.05.2005 08:10
Lainšček, Feri: Halgato
Kniha rozhodně nepřipomíná knihy Květy Legátové. Opravdu.
Vložil: Jeta Duka, 19.05.2005 17:41
Budai-Deleanu, Ion
Analiza bardzo schematyczna niestety, wrecz stereotypowa. Polecam czytanie obszerniejszej analizy w LES RROMS DANS LES BELLES LETTRES EUROPEENNNES. Paris 2003.
Vložil: Lenka, 09.04.2005 20:20
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
Když poslouchám romskou hudbu-chce se mi brecet!Zpívají srdíčkem a to umí malo kde!Obdivuju je!Ne kazdej Rom je špína..Někomu to prostě nevyšlo..Řekla bych že špína je většina ,,bílejch"(neumí se chovat)
Vložil: Jani.Vincencová, 13.03.2005 08:56
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
Romove nej sou špini ani Prasata Oni sou normalni Lidi oni ani nekradou 15.let
Vložil: Jani.Vincencová, 13.03.2005 08:50
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
mam rada Romi achcubit Romka posloucham Romsky a tancuji na čardaše sem vic venku z Romama achodim dokroušku Romski mam je moc rada umim aji mluvit romsky jmenujuse Jana.Vincencová 15.Let
Vložil: Michaela, 21.01.2005 12:18
Kočování po obrazech - Romové ve výtvarném umění 17.- 20. století
Uvítala bych nějakou ukázku obazů.
Vložil: , 19.01.2005 17:41
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
a proč jsou chrapouni takový zloději špinavý nenažraný hnoje
Vložil: julius banga nejmladší, 17.10.2004 20:55
Banga, Dezider
Pro Dezidera:Byl jsem na pohřbu tvého bratra Laca na Hradišti.Nebyls tam a ani si Pavlíně nezavolal.Proč??Zklamal jsi mě!!Uznával jsem tě,ale teď si u mě klesnul!! Peníze kazí charakter - svatá pravda.
Vložil: rodiny, 06.05.2004 11:27
Banga, Dezider
vzpomeň si taky, že máš rodinu!!!!
Vložil: Gadži, 26.04.2004 15:24
Šebková, Hana: Počátky romské literatury v České a Slovenské republice
Proč jsou romové takový prasata
...