Reklama
Spisovatelé
Knihy
Literatury
Žánry
Štítek: divadlo
Řadit:
Abecedně
Podle data
Zobrazení:
Hellsteinius, Axel: Elling a Kjell Bjarne – divadelní představení
Autor článku: Barbora Grečnerová - 8. 5. 2005
recenze
Pražské Divadlo na Prádle uvádí hru současného norského dramatika Axela Hellsteinia Elling a Kjell Bjarne. Hellsteinius převedl na jeviště úspěšný román Ingvara Ambjørnsena Pokrevní bratři (Brødre i blodet) z roku 1996.
Hilling, Anja: Spolu/Sami
Autor článku: Jitka Gabašová - 4. 2. 2016
recenze
70%
Záměr ztvárnit několik variant nezdařených pokusů o bližší kontakt vede v inscenaci dramatu A. Hillingové Spolu/Sami, složeného ze tří zcela odlišných, avšak mrazivě podobných mikropříběhů, k symbolickému odcizení scény a publika. O to víc vyniká, jak často jsme svědky podobných osudů a jak se pravidelně tváříme, že se nás netýkají.
Hilský, Martin: Shakespeare a jeviště svět
Autor článku: Tomáš Matras - 5. 2. 2012
recenze
Hilského kulturně-historicko-literární studie celého klasikova díla Shakespeare a jeviště svět představuje nový vzor pro literárněvědné práce v České republice, a to nejen co se týká úplnosti zkoumané látky. Zmíněná rozmanitost způsobu prezentace, pojetí obsahu a organizace předkládaného materiálu jsou v českém prostředí ojedinělé.
Hojda, Zdeněk; Ottlová, Marta; Prahl, Roman (eds.): Světlo,...
Autor článku: Jan Lukavec - 29. 3. 2018
recenze
60%
Jaké symbolické a metaforické konotace vzbuzovaly světlo a tma (a škála jejich proměn) u našich předků a jak inspirují dnešní odborníky na dané období, osvětluje sborník z dalšího plzeňského sympozia ke kultuře 19. století.
Horanský, Miloš: Neumím jinak než láskou – divadelní představení
Autor článku: Hana Strejčková - 24. 2. 2014
recenze
80%
Neumím jinak než láskou je nejnovější divadelní báseň Miloše Horanského o strhujícím osudu spisovatelky Boženy Němcové. Scénickou koláž režisér nastudoval pro pražské divadlo Viola. Roli spisovatelky ztělesnila Tatiana Vilhelmová, Josefa Němce se ujal Aleš Procházka a herec Tomáš Pavelka se během dvouhodinové scénické koláže proměňoval ve vlastence, souputníky, milence a mnoho dalších postav.
Hostomská, Anna a kol.: Opera
Autor článku: Milan Valden - 6. 2. 2018
recenze
80%
Známý a oblíbený průvodce operou Anny Hostomské se dočkal podstatně přepracovaného a rozšířeného vydání. V takovém rozsahu u nás dosud žádný průvodce s obsahy operních děl nevyšel. Kniha podává komplexní přehled čtyřsetletého vývoje operního žánru, který se přes mnohé krize a černé scénáře stále těší značné popularitě.
Hrotsvita z Gandersheimu: Duchovní dramata
Autor článku: Eva Stehlíková - 10. 9. 2005
recenze
Překládat Hrotsvitu není lehké. Napodobení její rýmované prózy v nás vyvolává zcela jiné asociace než v Hrotsvitiných současnících. Jeví se nám díky gramatickým rýmům jako prostoduché a naivní.
Humpál, Martin (ed.): Buřič a buditel Bjørnstjerne Bjørnson
Autor článku: Jitka Jindřišková - 11. 6. 2011
recenze
70%
K vydání útlého sborníku obsahujícího 6 studií inspirovalo kolektiv nordistů loňské stoleté výročí úmrtí norského spisovatele Bjørnstjerna Bjørnsona. Záměrně se snažili vyhnout u nás již zpracovaným tématům a naopak se soustředit na skutečnosti u nás jen málo či vůbec známé. Kniha je výjimečná také tím, že se na ní redakční prací podíleli studenti bohemistiky Karlovy univerzity v rámci semináře nakladatelské praxe.
Humpál, Martin; Kadečková, Helena; Parente-Čapková, Viola: Moderní...
Autor článku: Helena Stiessová - 6. 6. 2006
recenze
Až doposud měli čeští zájemci o dějiny moderních skandinávských literatur k dispozici jediný souborný pramen informací. Teď vedle Slovníku severských spisovatelů (D. Hartlová a kol., Libri 1998, 2004) vytrysklo nové zřídlo, které svým neslovníkovým charakterem skýtá prostor pro hlubší pohled na literaturu severu.
Humpál, Martin; Kadečková, Helena; Parente-Čapková, Viola: Moderní...
Autor článku: Anežka Kuzmičová - 21. 5. 2006
recenze
Recenze nejnovější literárněhistorické příručky věnované skandinávským literaturám.
Husum, Lars
Autor článku: Radka Stahr - 24. 5. 2018
rozhovor
U příležitosti Světa knihy navštívil Prahu dánský prozaik a dramatik Lars Husum (*1974). Autor kritiky opěvovaného románu Můj kámoš Ježíš se v rozhovoru zamýšlí nad důvody výjimečného úspěchu své prvotiny, odhaluje svůj osobní literární vkus a poukazuje na nespolehlivost internetové encyklopedie.
Chalandon, Sorj: Čtvrtá zeď
Autor článku: Jana Chartier - 11. 11. 2016
recenze
80%
Může divadlo zastavit válku? Aspoň na hodinu a půl? Francouzský režisér si usmyslel, že pod jeho taktovkou utichnou zbraně a lidé nehledě na vyznání a smýšlení sehrají pro své sousedy divadelní představení... Sorj Chalandon viděl jako válečný reportér masakr v Sabře a Šatíle, a aby se s otřesnými zážitky dokázal vyrovnat, musel je zasadit do románového příběhu.
Charman, Matt: Večer na psích dostizích
Autor článku: Johana Horálková - 25. 1. 2013
recenze
70%
Hra mladého britského dramatika Matta Charmana Večer na psích dostizích (2006) se celá odehrává v bytě jedné z postav. Psí dostihy pro většinu výlučně mužských hrdinů zosobňují lákavou možnost rychlého zbohatnutí, a tedy i vyššího společenského statusu, respektu a potvrzení vlastní identity. Nakonec se na dostihy, příznačně, nevypraví.
Charms, Daniil: Cirkus Abrafrk
Autor článku: Martina Siwek Macáková - 18. 12. 2013
recenze
80%
Po šesti letech se v češtině objevuje další ukázka z díla petrohradského mystifikátora, básníka, prozaika a divadelníka Daniila Charmse. Po rozšířeném výboru Čtyřnohá vrána a nové taškařice vybral překladatel Ondřej Mrázek divadelní hru, verše a povídky určené dětem do knihy Cirkus Abrafrk. Výsledkem je inspirativní směs vhodná pro uličníky a uličnice jakéhokoliv věku.
Chessex, Jacques: Hospodárnost nebes; Hlavy originálů...
Autor článku: Jovanka Šotolová - 31. 7. 2003
recenze
Chessex je autor vytříbeného stylu, na malém prostoru vypráví velkým jazykem sevřené drama s podobenstvím biblického rázu. Kritika nešetří obdivem a chválou.
Christov, Petr (ed.): České drama dnes
Autor článku: Petr Nagy - 13. 12. 2012
recenze
80%
Univerzitní nakladatelství Karolinum před časem vydalo publikaci s názvem České drama dnes, obsahující – jak napovídá její podtitul Rozhovory s českými dramatiky – celkem devět rozhovorů s významnými představiteli našeho současného divadelního světa.
Ibsen, Henrik: Divoká kachna – divadelní představení 1
Autor článku: Karolína Stehlíková - 16. 11. 2005
recenze
V září letošního roku měla premiéru Divoká kachna, kterou režisér Jan Nebeský nazkoušel v Divadle v Dlouhé.
Ibsen, Henrik: Divoká kachna (2)
Autor článku: Karolína Stehlíková - 24. 9. 2007
recenze
Letošní mezinárodní festival Divadlo byl zaměřen seversky. V duchu moderní evropské geopolitické perspektivy vykolíkovala dramaturgie tento prostor značně široce, takže se do něj vešly skandinávské země i s pobaltskými státy. Ze skutečných seveřanů dorazilo do Plzně jen norské Národní divadlo s představením Divoké kachny, kterou nazkoušelo už v roce 2004.
Ibsen, Henrik: Divoká kachna; Heda Gablerová – divadelní představení
Autor článku: Karolína Stehlíková - 1. 11. 2009
recenze
Divadelní inscenace, po které si publikum na závěr představení může ruce utleskat (tak tomu alespoň bylo na plzeňském festivalu Divadlo letos v září), aby dalo divadelníkům najevo, že tohle byla trefa do černého, se nerodí každý rok.
Ibsen, Henrik: Eyolf – divadelní představení
Autor článku: Karolína Stehlíková - 22. 1. 2018
recenze
Nesmrtelný Ibsen se opět vrací na česká jeviště. Brněnské HaDivadlo pod režijním vedením Ivana Buraje si bohužel vybralo sice efektní, ale poněkud falešnou a prázdnou cestu, jak Ibsena inscenovat.
Ibsen, Henrik: Eyolfek – divadelní představení
Autor článku: Karolína Stehlíková - 8. 3. 2013
recenze
Jan Nebeský se v inscenaci Henrika Ibsena Eyolfek v Divadle v Dlouhé rozhodl zaútočit na diváka vizuálně. Na scénu umístil jakési akvárium, v němž se odehrává většina akce, a tři projekční plochy. Odhlédnuto od této „videomasáže“ je Nebeského čtení hry precizní a jde o velmi pěknou inscenaci s čistými hereckými výkony a čitelným vzkazem dnešním divákům.
Ibsen, Henrik: Heda Gablerová
Autor článku: Karolína Stehlíková - 5. 7. 2011
recenze
Inscenační tým buranské Hedy vsadil na jiný způsob modernizace, který staví na podtržení slova a zásadním zcivilnění akce. Je to ryze současná Heda, jak ukazují atributy naší doby, jako je mobilní telefon, notebook nebo vystoupení karaoke. Herecká akce je opřená o text, který je poněkud „doobalený“. Ladí to tak krásně, až se divák neubrání pocitu, že Ibsen je jeho současník.
Ibsen, Henrik: Heda Gablerová – divadelní představení 2
Autor článku: Barbora Grečnerová - 6. 11. 2005
recenze
Pražský festival německého divadla zahájil v pátek 4.11.2005 svou desátou sezonu hrou Henrika Ibsena Heda Gablerová.
Ibsen, Henrik: Nepřítel lidu
Autor článku: Karolína Stehlíková - 25. 6. 2009
recenze
Nepřítel lidu se u nás nehraje tak často jako jiné ibsenovské evergreeny, přesto je pražské uvedení už jedenáctým zpracováním tohoto téměř v každé době aktuálního dramatu, jehož hrdinou je „první ekoterorista“, jak doktora Tomáše Stockmanna ve své studii uveřejněné v programu vtipně nazývá Jan Keller.
Ibsen, Henrik: Nepřítel lidu – divadelní představení
Autor článku: Karolína Stehlíková - 20. 4. 2016
recenze
Režisér Zdeněk Dušek podnikl pozoruhodný pokus interpretovat Ibsenovo drama Nepřítel lidu jako hru o nakládání s pravdou. Hraje si s textem a jeho interpretacemi, rozpitvává Ibsenovu hru trochu po vzoru brechtovského zcizovacího konceptu a využívá princip vracení scén. Výsledkem je zajímavé představení, které je tak krutě současné, že si budete chvílemi připadat, jako by se odehrávalo u vás v práci.
Ibsen, Henrik: Nepřítel mezi námi – divadelní představení
Autor článku: Karolína Stehlíková - 17. 10. 2015
recenze
Německá inscenace je výbornou ukázkou toho, jak lze k Ibsenovi přistoupit, vyjít z původního textu a posílit ty stránky hry, které rezonují s naší současností, aniž by byla hra svévolně dekonstruována pod maskou „přiblížení zkostnatělého klasika současnému divákovi“.
Ibsen, Henrik: Nora – divadelní představení
Autor článku: Karolína Stehlíková - 19. 3. 2013
recenze
V Uherském Hradišti mají od minulého víkendu skvěle vyloženého i zahraného Ibsena, za kterým se vyplatí vážit cestu. Nora je v podání Slováckého divadla vlastně figurína, která se nechává manipulovat a umí v tom bruslit, a to doslova – Nora dostane pod stromeček brusle a několik scén absolvuje s nimi na nohou.
Ibsen, Henrik: Nora – divadelní představení
Autor článku: Karolína Stehlíková - 10. 11. 2013
recenze
Režisér Rastislav Ballek se rozhodl pro velmi atypický způsob pojetí tohoto známého Ibsenova dramatu. Vyškrtal totiž všechny postavy kromě Nory a Torvalda. To je ale trochu problém.
Ibsen, Henrik: Peer Gynt – divadelní představení
Autor článku: Karolína Stehlíková - 14. 3. 2014
recenze
Z celé inscenace, která se vyznačuje důkladnou dramaturgickou přípravou, koncepční režií a nepřehlédnutelným nasazením všech, je patrné, že Ibsenův Peer Gynt stále zůstává pozoruhodnou ambivalentní postavou, k níž lidé potřebují zaujímat postoj.
Ibsen, Henrik: Peer Gynt – divadelní představení...
Autor článku: Karolína Stehlíková - 23. 5. 2006
recenze
V letošní sezoně se v Česku hrají čtyři Ibsenova dramata. Peer Gynt v Městském divadle v Mladé Boleslavi je navíc už desátým porevolučním zpracováním této hry.
předchozí strana
další strana
Strana 4 / 9:
1
2
3
4
5
6
7
8