Ajvaz, Michal
Zlatý věk

Pražský prozaik, esejista a básník Michal Ajvaz je v české porevoluční próze jedním z nejpozurohodnějších autorů...

Michal Ajvaz: Zlatý věk, Hynek 2002

Pražský prozaik, esejista a básník Michal Ajvaz je v české porevoluční próze jedním z nejpozurohodnějších autorů.

V posledním románu Zlatý věk se Ajvaz odvrací od tajných pražských zákoutí, a (v mírné tematické návaznosti na Tyrkysového orla) se ve svých vzpomínkách vydává na pozoruhodný ostrov kdesi uprostřed Atlantiku. Jeho obyvatelé, kteří "nedokáží nic jiného, než se lenivě koupat ve snadném absolutnu, v blaženém moři, jež vytvářejí světla a šumy předtím, než upadnou do tvarů a slov", se vymykají jakýmkoli konvencím, na které jsme my, lidé západních vyspělých kultur, zvyklí. Stejně tak i věci a další entity okolo - písmo, jazykový či politický systém, ticho jakožto "pláň jemných zvuků, jako řeč, šepot boha bez tváře"... Čas je zde prezentován jako "monotónní víření mnoha slabých energií", dění jako "nekonečné přeskupování barevných střípků v kaleidoskopu". Řádem ostrova se stává chaos, středem potom nejzažší okraje myslí jeho obyvatel.

V Ajvazově imaginaci se střetávají dvě rozporuplné koncepce vnímání světa - ta, do níž se rodíme a ve které většina z nás po celou dobu svého pobytu na zemi žije. Ta druhá je potom naším nejistým a proměnlivým ostrovem, který je, pokud ho objevíme, v našem těle i v mysli stále přítomný, "jako nějaká nevyléčitelná nemoc, kterou si cestovatel přináší z tropů ve své krvi".

Bára Gregorová, Rock & Pop, 5/5/2002

Michal Ajvaz, prozaik, básník a esejista, do literatury se zapsal sbírkou básní Vražda v hotelu Intercontinental (1989). Následuje soubor jeho povídek Příběhy starého varana (1991), román Druhé město (1993), esej Znak a bytí (1994), dvojnovela Tyrkysový orel a další esejisticky laděné Tajemství knihy (obě 1997). Nejnovějšími knižními opusy Michala Ajvaze je Zlatý věk a Sny gramatik, záře písmen - pojednání o díle J.G. Borgese.

0%

Hlasovalo 222 čtenářů.