Guimarães Rosa, João: Burití (in Reflex)

Guimarães Rosa, João
Burití (in Reflex)

Pro autora typickým způsobem se zde prolíná konkrétní strom s názvem díla a mnoha jeho dalšími obraznými významy, až nám z jemného přediva vystoupí mohutná legenda o podobách lidské erotiky a sexuality, obrácená až k platónskému pojetí tří pohlaví

Román Burití jednoho z nejvýznamnějších brazilských spisovatelů konečně v češtině
João Guimarães Rosa: Burití, přel. Vlasta Dufková, Torst, Praha 2008, 310 stran

Dnes umí jazyky kdekdo, proto také kdekdo překládá. Podle toho naše běžná překladatelská produkce na pultech knihkupectví vypadá. Existují však i lidé, kteří kromě cizího jazyka ovládají suverénně rovněž češtinu. Právě k nim patří Vlasta Dufková, jejíž převod prózy Burití brazilského autora Joãa Guimarãese Rosy (1908-1967) je jedním z nejsilnějších čtenářských zážitků minulého roku.

Rosa tak trochu chyběl v panteonu latinskoamerických klasiků, který si ve druhé polovině 20. století vybudovalo české čtenářské povědomí. Z prozaiků mu tradičně dominují Borges, Cortázar, Márquez, Vargas Llosa nebo Fuentes. Snad proto, že Rosova rodná portugalština stěží soupeří s popularitou španělštiny, snad kvůli tradiční české ostýchavosti před obrovitostí Brazílie nedostalo se velikánovi Rosova formátu zaslouženě vřelého přijetí, i když jeho sága Velká divočina: cesty vyšla v překladu Pavly Lidmilové už v sedmdesátých letech. V roce 2003 se tato kniha připomněla ve druhém vydání a mám pocit, že její ohlas dodal odvahu k počinu, jímž Burití jako svazek Lusobrazilské knihovny nakladatelství Torst je.

Podle mého názoru dosahuje Rosova osobnost dimenze Jamese Joyce, i když Dufková ve skvěle napsaném doslovu uvádí, že Brazilec velkou sympatií ke slovutnému Irovi netrpěl. Přesto je spojuje autentická, protože přes jazyk originálu přijatá a intelektuálně strávená znalost světové literatury od Homéra přes bibli až ke klasice křesťanského věku. Srovnání se však netýká vypravěčství, protože Rosa se drží na území čtenářsky strhujícího příběhu, aniž má potřebu vystupovat vůči němu podvratně. Rosovým "Macondem", mytickou krajinou všech událostí, je zvláštní východobrazilská pustina zvaná sertão a částečně území jeho rodného státu Minas Gerais.

Když čtete ve Velké divočině, jak se bandy hrdlořezů bezcílně potulují vedrem, prachem, močály a lijáky sertãa, pochopíte univerzální rozměr Rosova regionalismu a jeho obraz lidského údělu se vám jako přes průklepový papír prolne až na půdorys Homérovy Íliady. Nositelem dobrodružství tak není jen čtený příběh, nýbrž i luštění jeho skrytých významových rovin, jemuž se lze oddávat po libosti, až se nasytíte napětí.

Ústředním falickým symbolem a filozofickou osou druhé prózy je obraz palmy burití, rostliny-bytosti, jejíž latinský název je podle překladatelky Mauritia vinifera, v češtině pašáchol vinný. Pro autora typickým způsobem se zde prolíná konkrétní strom s názvem díla a mnoha jeho dalšími obraznými významy, až nám z jemného přediva vystoupí mohutná legenda o podobách lidské erotiky a sexuality, obrácená až k platónskému pojetí tří pohlaví.

Jen jako cyklické střídání období dešťů je čas přítomen ve starobylém patriarchálním sídle uprostřed dobytčí farmy. Pan Liodoro, majitel latifundie, sem přiváží z města opuštěnou ženu svého syna. Synáček utekl s jinou. Kráska Lala se spřátelí se svou švagrovou a v tetelivém vzduchu tropických nocí se jejich vzájemná něha začne dotýkat hranic lesbického vztahu. Každá z nich je však stejně silně přitahována k nějakému muži; useknutý květ hledá svůj stvol. Není mnoho spisovatelů schopných zachytit opalizující lesk smyslnosti s takovou intenzitou jako Rosa.

Guimaraes

© Petr Bílek
článek vyšel v časopise Reflex