Mašínové a hledání cesty ze světa černobílých schémat
Švéda, Josef: Mašínovský mýtus

Mašínové a hledání cesty ze světa černobílých schémat

Jestliže nikoho nepřekvapí, že komunisté interpretovali osudy Mašínů coby stoprocentně záporných postav velmi tendenčně, pak Švejda ukazuje, že srovnatelně tendenční – i když v opačném duchu – jsou i pokusy o jejich glorifikaci po pádu komunismu.

Jen málokdo v České republice neslyšel o bratrech Mašínech a jejich ozbrojeném boji proti komunismu, kdy se doslova prostříleli na Západ. Většina lidí na jejich sporné skutky také má nějaký názor. Asi ho má i bohemista Josef Švéda (1982), ve své knize Mašínovský mýtus: ideologie v české literatuře a kultuře ale jako by si ho chtěl nechat pro sebe, a místo toho analyzuje, jak příběh obou bratrů (a jejich společníků Milana Paumera, Zbyňka Janaty a Václava Švédy) ztvárňovali autoři v době komunismu a po roce 1989. Zdůrazňuje totiž už v úvodu, že jeho práce není historickou studií, ale sémiotickou analýzou. Jestliže přitom nikoho nepřekvapí, že komunisté interpretovali osudy Mašínů coby stoprocentně záporných postav velmi tendenčně, pak Švejda ukazuje, že srovnatelně tendenční – i když v opačném duchu – jsou i pokusy o jejich glorifikaci po pádu komunismu, a to v knihách jako Novákův román Zatím dobrý, Odkaz: pravdivý příběh bratří Mašínů, Mašínové: zpráva o dvou generacích nebo Jenom ne strach, jejichž autoři se podle Švédy snaží vzbudit falešný dojem, že přinášejí „pravou tvář historie“. Způsob zobrazení Mašínů a jejich aktivit je totiž podle něj „vždy nerozlučně spjat s dobovou ideologickou praxí. Polistopadová vyprávění se v tomto propojení od těch komunistických výrazně neodlišují“. Společné je pro „marxistickou i liberální romanci“ (v duchu koncepce N. Frye) „mytické rozdělení světa na dobro a zlo“: dnes pouze jedno černobílé vidění vystřídalo jiné.

Švéda poukazuje na to, že ve většině zmiňovaných polistopadových knih se podezřele silně uplatňuje – v souvislosti s aktivitami jejich otce Josefa Mašína a hlavně činností jejich švagra Ctibora Nováka – princip kolektivní viny vůči Němcům. A hlavně jsou pak z jejich verze událostí vynechány či potlačeny všechny skutečnosti, které by mohly obraz Mašínů coby morálně čistých, čestných a obdivuhodných hrdinů kalit: na okraji zájmu zůstává to, že jejich matka vstoupila přechodně do KSČ, i období jejich činnosti mezi lety 1948–1951, kdy se pokoušeli studovat vojenskou akademii, stejně jako výsledky vyšetřování údajně ukazující, že třeba policistu Oldřicha Kašíka zabil Josef Mašín ne v sebeobraně, jak tvrdil, ale v okamžiku, kdy Kašík už byl v bezvědomí.

Detailně Švéda analyzuje i to, jak jsou podány osudy obou bratrů po tom, co se dostali do Západního Berlína a kdy nastala jejich úspěšná podnikatelská kariéra. Třeba u Jana Nováka jsou vykresleni jako ztělesnění představy „pravého Američana“, který je schopný adaptovat se na nové podmínky, podobně jako Robinson Crusoe se dokáží „na ,pustém ostrově‘ trhu“ probít a poprat se s nepřízní osudu. Celkově dnes podle Švédy Mašínové zapadají coby hrdinové bojující „za svobodu a demokracii“ do dominantní ideologické situace, mohou být „uctíváni a oficiálně uznáváni, i když ne bezvýhradně všemi vedoucími politiky polistopadového režimu“.

Švédova kniha ukazující, jak vznikají novodobé politické mýty, které není dobré zaměňovat za „historickou skutečnost“, je záslužná, ovšem přesto ve mně vzbuzuje jisté pochybnosti. I když autor zmiňuje tu „drobnost“, že před rokem 1989 panovala cenzura a dnes už ne, soustředěním se na polistopadové „mýtotvorné“ texty může trochu vzbuzovat představu, že se v oblasti přepisování historie obecně nic moc nezměnilo a jde o dobu podobně názorově monolitní (podobně tvrdí Michal Pullmann, kterého Švéda hojně cituje, že po roce 1989 jen jedna ideologie vystřídala druhou, nebo Pavel Barša, že Havel „s poukazem k nespravedlnostem starým pomáhal nastolit nový režim, a tím i nové nespravedlnosti“). Přitom soudobé obrazy Mašínů (i celá dnešní doba) jsou přece jen o něco pluralitnější, a v debatě o Mašínech je dnes nepřeslechnutelný názor, který se z oné černobílé dichotomie vymyká (a proto také není tak lákavým soustem pro analýzu), totiž že v padesátých letech bylo skutečným hrdinstvím „nestřílet a najít si pro život užitečnější program, jako to dokázali bratři Medkové či Havlové a mnoho a mnoho dalších dědiců první republiky“ (Tomáš Zahradníček).

 

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Josef Švéda: Mašínovský mýtus. Ideologie v české literatuře a kultuře. Pistorius & Olšanská, Příbram, 2012, 280 s.

Zařazení článku:

literární věda

Jazyk:

Hodnocení knihy:

70%

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse

tomáš havel,

Komunisti vyhlásili většině národa třídní boj, fyzickou likvidaci nepřátelských tříd (dle učení teoretiků Marxe a Engelse), bří Mašínové tu rukavici zvedli. Ve válkách 20. století (a toto byla de facto občanská válka) už nebyl prostor na "ušlechtilé" činy jako z románů. Prostě třísky létají (to zase dle komunistického praktika Stalina.
Byla to normální poprava, jakých komunisti provedli oficiálně tuším přes 300. Esenbák jenom sklidil to, co zaseli ti, kterým se zaprodal.

Bělda,

Když hrdina zabije bezbranného a spoutaného je to vrah. To platí pro komunistu i nekomunistu.

tomáš havel,

proč teda máte nick Adolf a ne Vladimir Iljič? Ono to vlastně vyjde nastejno, že?

Adolf,

Mám komunisty rád.
Serou mě dnešní pisálci a takzvaní "historici".
Většina z nich se stala pisálky za komunistů a zadarmo.
Kdyby nebyl převrat, stali by se také dnešní mladí pisálci komunistickými pisálky.
Za komunistů bylo dobře většině lidí, dnes většině lidí dobře není.
Zažil jsem oba režimy, každý má pro a proti, komunistický má víc těch pro.

Igor,

Příběh bratrů Mašínů je obdivuhodný až do doby, kdy spoutaného člověka podřízli. Tím u mě ztratili obdiv a vyznamenání bych jim nikdy nedal jak se ve společnosti diskutuje.

Bohemicus,

Traven: Vidíte, já jsem si zase pro změnu začal vážit USA díky prezidentu Reaganovi:-) nazval SSSR říší zla a začal se podle toho chovat. Za pár let se tam díky tomu dostal k moci Gorbačov a ani ne za 10 let se celá říše zla rozpadla.
Vájo: komunistický režim zavraždil mnoho lidí a zničil život statisícům dalších. Mašínové proti nim vystoupili stejně jako jejich otec proti nacistům. Byli vychováni v tom, že proti zlu se musí bojovat.
Kdyby se komunisté nechovali podobně jako nacisté, nikdy by k tomu nedošlo. Pokud někdo zlikviduje demokracii a vraždí své odpůrce, co čeká?
Tím neříkám, že bych se zachoval stejně jako bratři Mašínové - byl bych na to příliš zbabělý. Stejně jako můj otec nebyl takový jako Josef Mašín. Mít tolik nepoddajných Mašínů jako měla hrdinů polská Armija Krajowa před povstáním ve Varšavě, třeba by se tu bolševici neudrželi 40 let.

Mašínové mají můj obdiv za to, že nepřijali bolševický diktát. Ne za to, že zabili některé nevinné civilisty (tím myslím především pokladníka pana Rošického).
Ale kolik lidí zavraždili bolševici jen v procesech s Heliodorem Píkou a Miladou Horákovou? (Rudolf Slánský, Bedřin Reicin a další jsou jiný případ - dostali trest smrti právem, pouze za něco jiného než za šíření zločineckého režimu)

Unholy Spirit,

Mejla: Traven a Vájo se vyjádřili kultivovaně a poměrně s nadhledem. Zato váš komentář je ukázkou arogance a argumentace ad hominem.

Mejla,

Vájo a Travene, vaše příspěvky jsou čirým bláboly od bůčku a knedlíků a ukazují, proč námi civilizované země bohužel opovrhují. Za všechno mohou ti druzí, především Churchill, jak jinak, že. Zajímavé, že pouhé 4 miliony Finů se postavili sovětskému bolševismu a ubránili se ! Ale Pepíci si dají pívo a svedou to na Churchilla. Když o Mašínech nic nevíte, tak se raději nevyjadřujte a zase si lehněte na otoman. Mašínovic rodina byla vybrána jako demonstrativní ukázka zastrašování obyvatelstva ČR, přičemž v té době ještě žádnou akci proti režimu nepodnikli. Ctirad Mašín byl odsouzen za to, že chtěl emigrovat. Vy byste si zřejmě objednali zájezd u CKM. Jim nezbylo nic jiného, než si opatřit zbraně a ven se prostřílet. Je sice pravda, že mohli jednat s bolševickými fízly humózně a nechat je naživu, ale to by skončili např. jako Heda Prokopová nebo Vlastimil Klenovský. Nakonec i Heydrich byl zastřelen ze zálohy podlými atentátníky, ne ? Tak hoši zpět k bůčku a na otoman.

Vájo,

Souhlasím, vyzdvihovat a oceňovat někoho, jehož skutečnou odbojovou činností bylo v podstatě jen zabití několika civilistů. Přepadnutí dvou policejních služeben pro získání zbraní, přepadnutí vozu převážejícího peníze pro získání peněz, anebo třeba podpalování stohů se slámou. A střílení při následné potyčce, po zasahujících dobrovolných hasičích. Je, a to je mírně řečeno! Postavené na hlavu! To že se potom prostříleli přes hranice?! OK, opravdu velmi chválihodné...

Traven,

Prožil jsem posledních sedmdesát let historie a můj názor se postupně velmi pomalu utvářel. Byl jsem rád, že jsem přežil Druhou světovou válku a jako chlapec se dostal v době únorových událostí do Prahy. Komunisti zrovna velmi záporně změnili život rodiny, do které jsem přišel. Ještě dnes slyším rozhlasové přenosy z politických procesů té doby. Nenáviděl jsem komunisty a obdivoval Spojené státy a její západní spojence. Fandil jsem jim při jejich zásahu v Koreji a později ve Vietnamu. Amíci byli dobro, Rusové a komunisti zlo! Později jsem zjistil, že obraz dějin není černobílý. Lidé měli v padesátých letech dvě možnosti. Buď jít proti komunistům a dostal přes čumec, nebo se pokorně zařadit a pokusit se přežít. Později jsem zjistil, že Čechům a Slovákům tuto komunistickou sviňárnu připravili dva velcí demokraté, Churchill a Roosevelt. Ačkoliv dobře věděli co činí, když v Teheránu, na Jalte a Postupimi vrazili východní Evropu strýčkovi Joemu do chřtánu. A pak snad ti dva idioti čekali, že normální lidé budou proti těmto zločincům klást odpor a bojovat? Kdyby se ta mašínovská banda prostřílela přes hranice přes pohraniční stráž, tak řeknu hrdinové. Ale,že předtím zabíjeli bezbrané lidi, tak jsou u mě banditi. To, že je amíci oslavují je jasné. Tak si to přeci asi na Jaltě představovali. Jak jsem již napsal. Obdivoval jsem USA až do presidenta Reagana. Když jsem později zjistil, že právě on pustil ze řetězu ty globální lichváře a šmelinářské globalizátory, ztratily USA můj obdiv a porozumění...