Jirsa, Tomáš: Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu

Jirsa, Tomáš
Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu

ukázka literární věda

Jak jsme viděli v souvislosti s arabeskou, nedílnou součástí arabsko‑islámské kultury je ornament, jehož modem je rostlinná vegetace. To není samo o sobě nic výjimečného, vždyť kupříkladu evropský secesní ornament je florálními motivy zcela prostoupen. Podstatné je však to, že islámský ornament přírodu nezobrazuje, nýbrž její život sugeruje či evokuje.

Tomáš Jirsa: Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 2012, 214 s.

Kaligrafie: písmo za prahem čitelnosti
Jak jsme viděli v souvislosti s arabeskou, nedílnou součástí arabsko‑islámské kultury je ornament, jehož modem je rostlinná vegetace. To není samo o sobě nic výjimečného, vždyť kupříkladu evropský secesní ornament je florálními motivy zcela prostoupen. Podstatné je však to, že islámský ornament přírodu nezobrazuje, nýbrž její život sugeruje či evokuje. Aniž by tedy vegetaci reprezentoval, „dodává pocit růstu a pohybu“ (Grabar 1989, s. 224). Podobný proces můžeme sledovat ve třetím ornamentálním systému – kaligrafii, tedy v umění „krásného písma“. Jeho výlučnost stojí na ideji (sdílené rovněž náboženstvím judaismu) prvenství písma.

celý text ukázky ve formátu .pdf

© Tomáš Jirsa
ukázka je z knihy Fyziognomie psaní: v záhybech literárního ornamentu
na iLiteratura.cz se souhlasem autora a nakladatelství

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse
Vaše jméno:
E-mail:
Text příspěvku:
Kontrolní otázka: Kolik je prstů na jedné ruce
Kontrolní otázka slouží k ochraně proti vkládání diskusních příspěvků roboty.