Rowell, Rainbow: Nedej se

Rowell, Rainbow
Nedej se

Rainbow Rowellová napsala variaci na Harryho Pottera, kde hlavní hrdina roste do vyznavače Tarantina a Bukowského a síla kouzel se zakládá na používanosti obsažených slov. Osvěžující jízdu dalším magickým světem současné young adult literatury nelze jen tak odložit.

Fanfikce, co se nedala a všem to nandala
Rainbow Rowellová
: Nedej se. Přel. Jana Kunová, Yoli, Praha, 2016, 496 s.

Simon Snow se naposledy vrací do Watfordu, té úplně nejlepší školy čar a kouzel v Británii. Ona je to tedy škola jediná, ale stejně by byla nejlepší, protože pro Simona, který mimo její zdi zažívá jen ústrky nebo nezájem okolí, je to prostě ráj. A teď nemluvíme o těch skvělých večeřích, obědech a snídaních. Ani o tamním fotbalovém týmu. Dokonce ani o té pitomé magii. Mluvíme o tom, že Simon tam prostě patří a má tam kamarády. Ty nejlepší. A jediné. Jenže všechno má svá pro a proti. Simon na Watford patří, protože je Vyvolený a má spasit svět kouzelníků před Zlořádem Pletichou a jeho řáděním, po němž zůstávají místa zcela zbavená magie. V osmém, závěrečném ročníku by s tím už měl něco udělat. A taky udělá. Hned jak zjistí, kam se ztratil ten parchant Baz – protekční spratek z nabubřelého arcirodu, upír, totální šmejd, a navíc Simonův spolubydlící…

Geneze románu Nedej se (Carry On, 2015) je prostě kouzelná. Simon Snow se poprvé objevil v jiné autorčině knize, Fangirl (2013, česky 2015). V té byl hrdinou populární fantasy série, kterou obdivuje hlavní hrdinka Cath – a to natolik, že o Simonovi píše i své vlastní příběhy. Autorka Rainbow Rowellová (*1973) pak v doslovu k Nedej se, jakkoliv titul odkazuje na Cathinu fanfikci, dodává, že poté co nechala Simonovy příběhy vyprávět řadu jiných hlasů, prostě nedokázala odolat a musela si střihnout jeden vlastní. Výsledkem je ten nejlepší možný Potter bez Pottera.

Právě potterovská série je jednoznačně největším inspiračním zdrojem pro Simona i Watford. Ovšem zatímco bradavického učně stvořila ryzí Britka, Simona vykopla do světa drzá Američanka. Kniha tak má naprosto úžasný tah na branku. A nebere si servítky. Od začátku je jasné, že Simon za pár let bude číst Bukowského a na DVD sjíždět South Park s Tarantinem… a do toho se občas usekne hlava nějakému tomu goblinovi nebo něco vyhodí do vzduchu. A na rozdíl od J. K. Rowlingové Rainbow Rowellová chápe, že v některých situacích si prostě se „sakra“ a „mudlovskými šmejdy“ nevystačíte, čemuž slovník postav odpovídá.

Ostatně, slovník. Vždycky je osvěžující narazit na koncept magie, který je prostě svůj. Ten spojený se Simonovým světem vychází z předpokladu, že moc se skrývá ve slovech a že čím jsou některá slova používanější, tím jsou mocnější. Mágové tak usilovně studují slovníky, jazykové příručky, popkulturu… a v jejich ultradrsných kouzlech zazní třeba „tohle není ten droid, kterého hledáte“. Celé knize to dává úžasnou dávku nadhledu, stejně jako vztahové peripetie, jež vycházejí z nejlepší tradice nejen potterovských fanfikcí. Ale upřímně, kdo někdy nenarazil na historky či náznaky, jaký by byli skvělý pár Harry a Draco Malfoy? A Simon Snow je tu proto, aby v tomhle všem fanouškům udělal jednou provždy dobře u srdíčka.

Je pak sice minimálně podezřelé, že dva nadržení puberťáci v nejproduktivnějším věku (co se honění všeho, co neuteče na strom, týče) končí své hrátky zásadně vášnivým líbáním a těžce tápají, co že to cítí za podivné pnutí v břiše a podbřišku, ale i to patří ke kouzlu fanfikcí a každému jen mírně cynickému čtenáři otevírá celou třináctou komnatu zábavy, na niž by se nezmohli v Bradavicích ani v Narnii či v krajích, co jimi projíždí Katniss Everdeenová.

Co se týče objevování dalšího z řady magických světů současné young adult, vztahových hrátek a sarkastického komentování všeho okolo, je Nedej se jedna velká jízda, kterou nejde tak snadno odložit. Knihu bohužel sráží skutečnost, že s přibývajícími stránkami jsou čím dál zřejmější slabiny hlavní dějové linie, která má teoreticky v zádech několik knih, ale prakticky jen pár fragmentů a tento jediný román, v němž je zapotřebí znovu vytvořit celou mytologii série a dodat do ní pár zcela zásadních zvratů. Rowellová si vypomohla monology některých postav, ovšem jejich umístění a především zakončení (respektive jeho absence v případě Simonovy matky) odhalují, o jak násilnou berličku se jedná.

Naštěstí působivost Nedej se není založená na propracovanosti příběhu a fikčního světa, ale na dynamice vztahu hlavních hrdinů a chytré hře se všemi těmi příběhy o vyvolených a chlapcích, kteří přežili. Na současném českém trhu je z těchto hrátek román Nedej se – společně s komiksem Mikea Careyho a Petera Grosse Mezi řádky – nejlepší a třeba Mágy Lva Grossmana nechává daleko za sebou. A rozhodně se v něm líbá mnohem víc a vášnivěji.

© Boris Hokr

0%

Hlasovalo 23 čtenářů.