Ackroyd, Peter
The Collection, recenze

anotace beletrie zahraniční

Peter Ackroyd, u nás známý hlavně jako autor románu Golem z londýnských doků, který před několika lety vydala Paseka, nebo nepříliš podařené blakeovské monografie (vyšla v témž nakladatelství), patří k nejplodnějším britským literátům.

Sebrané eseje a recenze Petera Ackroyda

Peter Ackroyd, u nás známý hlavně jako autor románu Golem z londýnských doků, který před několika lety vydala Paseka, nebo nepříliš podařené blakeovské monografie (vyšla v témž nakladatelství), patří k nejplodnějším britským literátům. Působí jako hlavní recenzent listu The Times, chrlí ze sebe jeden román za druhým, čas od času stihne vydat více či méně povedený životopis (třeba Blake se mu moc nepovedl, zato za životopisy Thomase Morea, T.S. Eliota či Charlese Dickense sklidily docela chválu). Britské nakladatelství Chatto and Windus nyní vydalo pod názvem The Collection (Sbírka) výběr z jeho esejů, recenzí a přednášek. Editor svazku Thomas Wright měl obtížný úkol: vybrat z třicetileté Ackroydovy literátské dráhy dostatečně reprezentativní výbor. Ve svazku zvíci čtyř set stran najdeme delší kritické studie, recenze konkrétních knih, polemické stati, několik filmových sloupků, ale také eseje o Londýně, což je téma drahé Ackroydovu srdci - duchem a historií anglické metropole se nechal inspirovat v několika románech a dlouholetý zájem nakonec došel vyjádření v "biografii Londýna" (London: A Biography).
Výběr působí plastickým dojmem a předkládá živý portrét Ackroyda-recenzenta. Ten se často mýlí, někdy nehorázně (příkrý odsudek Larkina-básníka na základě životopisných fakt), je příliš sžíravý, jízlivý, ale vytrvale prosazuje "civilní" pojetí literární kritiky, což je asi jeho hlavní zásluha: nemilosrdně potírá obskurní akademický žargon hlavně amerických kritiků, podrývá základy velkých kulturních ikon (Bellow, Pynchon, Sartre) a vášnivě obhajuje tradici "literátství", skutečně živé literatury a kritiky vzpírající se škatulkování.

© Ladislav Nagy
článek vyšel v příloze Světová literatura časopisu Host
na iLiteratura.cz se souhlasem autora