ÁD

Ášápúrná Debí

Shrneme-li své srovnání, můžeme říci, že moderní malá rodina je společenská jednotka vyhovující člověku v jeho nejaktivnějším věku tím, že mu dává maximální svobodu a minimální omezení, zatímco klasická velkorodina omezuje člověka v jeho nejproduktivnějším období požadavkem disciplíny a ohledů k druhým i odčerpáváním jeho finančních příjmů, zato mu však zajišťuje péči v údobích, kdy sám o sebe pečovat nemůže. Její funkce je tedy daleko komplexnější a snad i společensky lepší.

Pohodlně se opřela a zvedla tvář. Před očima se jí roztančily žluté skvrnky. Po obloze tedy stoupá slunce. Starší děvčata už jsou jistě na přednáškách, nejmladší slabikuje někde ve školní lavici.

Velkorodinné vztahy jistě jsou jedním z klíčů k pochopení indické reality. V maximálně zhuštěné podobě totiž ukazují to, co je typické pro celou indickou společnost – značnou hierarchizaci lidského uskupení, určenost každého jedince jeho pozicí v předivu vztahů, do kterých se narodil, vzájemnou závislost jednotlivých členů a na druhé straně zodpovědnost jednotlivce vůči ostatním.

Je nazývaná psychologem rodinných vztahů a patří k nejvýznamnějším indickým spisovatelkám 20. století. Narodila se roku 1909 v Kolkatě v tradiční hinduistické velkorodině, která jí jako dívce nedovolila docházet do školy, ale poskytla jí určité kulturní zázemí. Matka, vášnivá čtenářka a odběratelka časopisů, ji naučila číst a psát (pouze v rodné bengálštině), otec, komerční umělec, ji obeznámil se světem dobových intelektuálů.