O lásce ke knihám, o lásce k člověku
Henn, Carsten: Knihonoš

O lásce ke knihám, o lásce k člověku

Uznávaný knihkupec Carl Kollhoff roznáší knihy svým neobvyklým zákazníkům, kteří se bojí opouštět bezpečí domova a prostřednictvím románů prožívají alternativní životy. Zájem o Knihonošovy služby však pomalu upadá a postavit se znovu na nohy mu může pomoct pouze devítiletá knihomolka Šaša. Podaří se jí to?

Rodák z Kolína nad Rýnem Carsten Sebastian Henn (nar. 1973) si získal přízeň veřejnosti nejen jako autor detektivních románů, ale také jako uznávaný znalec vína, gurmán a kritik restaurací. V současnosti je šéfredaktorem vinařského časopisu Vinum, a v Sankt Aldegundu u řeky Mosely si dokonce pořídil vlastní vinici. Jeho bibliografie čítá více než čtyřicet publikací, z nichž mezi nejznámější patří vedle několikasvazkových cyklů enofilních krimirománů i populárně naučné knihy o víně. V českém překladu vyšla zatím pouze autorova příručka pro začínající vinaře Víno: rychlokurz v 10 sklenkách (2003, česky 2006) a bestsellerový román Knihonoš (2020, česky 2022), ve kterém se Henn vzdaluje od svého oblíbeného tématu kulinářství a přináší téměř pohádkový příběh o lásce ke knihám. Knihonoš byl záhy přeložen do několika jazyků a v roce 2021 se umístil na šesté příčce v žebříčku bestsellerů časopisu Spiegel.

Kniha, nejlepší přítel člověka?
V románu sází autor hned na dvě čtenářsky osvědčená témata: svět vášnivých knihomolů, pro které knihy znamenají celý život, a střet dvou naprosto odlišných generací, jež si k sobě přes prvotní antipatie najdou cestu. Sledujeme příběh o osudovém setkání výřečné holčičky Šaši se svérázným samotářským starcem Carlem Kollhoffem, jemuž svou přítomností narušuje zaběhnutý chod dne. Jelikož je devítiletá Šaša po škole často sama, rozhodne se Knihonošovi Carlovi pomáhat s každodenními roznáškami knih jeho posledním sedmi zákazníkům. Ty s Carlem spojuje nejen záliba ve čtení, ale také určité podivínství a strach z okolního světa, otáčejícího se mimo děj románů. Carlovi klienti neradi opouštějí zázemí svého domova, ať už kvůli alergiím, domácímu násilí, nebo panické hrůze z bouřek, a žijí v bezpečně zajetých kolejích. Ačkoliv všichni z nich vskrytu touží po blízkosti druhého člověka, k tomu, aby dokázali s Carlem navázat opravdové přátelství a otevřeli se světu, jim schází odvaha. Teprve bezprostřednost a všetečnost malé holky jim i pomalu rezignujícímu Knihonošovi otevře oči. Carl se za pomoci jejího pozorovacího talentu, dobrosrdečnosti a chuti jednat pokusí překonat bariéru mezi lidmi. Autor se v románu jemně dotkne svého oblíbeného žánru detektivek, když nechá malou Šašu důmyslně pátrat po příčinách osamění Carlových klientů. Ta se snaží Carla naučit, jak se na jejich potřeby má dívat pozorněji. Stěžejní roli hraje volba správné literatury, neboť knihy „dokážou lidem zkazit hlavu. Anebo ještě hůř, srdce.“

Hrdinové románu jsou vykresleni empaticky, ale dozvíme se o nich pouze to, co vidí Carl a Šaša při předávce objednávky, a zůstáváme tak pozorovateli vnějšího děje. Jejich vnitřní svět a pocity ve složitých životních situacích nám zůstávají utajeny, což je trochu škoda. Postavy tak místy působí ploše, účelově, a tím pádem nerealisticky, ale zároveň podtrhují pohádkový charakter příběhu. Více prostoru věnuje Henn detailnímu popisu knihkupectví a malebných uliček Starého Města, kterými vede Knihonošův okruh, takže brzy máme pocit, že městečko důvěrně známe. Autor mimo jiné otevírá problematiku smrti, stáří, narušených rodinných vztahů, nezájmu mileniálů o literaturu či negramotnosti vůbec. Díky Šašině vyřídilce a „tučňákové“ zmrzlině se však vážná témata daří odlehčit.

„Knihy jsou mnohem, ale mnohem nebezpečnější než zmrzlina“
Knihonoš zákazníkům přiděluje přezdívky podle klasických literárních postav jako pan Darcy, Effi Briestová či Doktor Faust a román na mnoha místech doprovázejí přímé odkazy na známá díla světové literatury. Nikdy se však nejedná o složité intertextuální reference, takže se i běžný čtenář může cítit polichocen tím, že většinu zmiňovaných titulů zná. Autor vzdává hold knihám, ukazuje jejich moc i lásku k jazyku, přičemž s gustem využívá nejrůznějších tropů a idiomů, které se s knihami pojí („Po probuzení si Carl připadal jako kniha, co poztrácela stránky.“ „A teď musíte knihy rychle doručit, jinak… povadnou“). Poukazuje také na to, že volba literatury může ovlivnit náš přístup k životu a duševní rozpoložení. Za malou výtku stojí poněkud stereotypní vykreslení samotného Knihonoše, jenž jakožto knihomol musí být nutně osamělý, podivně ustrojený do příliš velké bundy, rybářského klobouku a neforemných bot a v blízkosti dětí se cítí nesvůj. Překladatelskou lahůdkou musely být paronymní překlepy („vařili na moderním sporťáku“, „vrhal po ní zamalované pohledy“, „studium na vysoké štole“) ve stylu Rostenovy knihy Pan Kaplan má třídu rád, které na Carla vždy vychrlí jedna z jeho zákaznic, bývalá učitelka paní Dlouhá punčocha.

Knihy ovlivňují protagonistům život – provázejí je nejen ve všedních dnech, ale i před smrtí. I když knihy tvoří nedílnou součást jejich života, poselství Knihonoše nespočívá jen v pění chvály na magickou sílu knih, ale také v uvědomění, že přátelství a oběť pro druhé stojí vysoko nad nimi. Knihonoš spadá do kategorie tzv. oddychových feel-good románů a po jeho přečtení budete mít chuť nejen pohladit knihy ve svých knihovničkách, ale také obejmout někoho blízkého.

 

Na podobné téma:
Katarina Bivald

Kupte si knihu:

podpoříte provoz našich stránek

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Přel. Kristýna Greňová, Kontrast, Praha, 2022, 200 s.

Zařazení článku:

beletrie zahraniční

Jazyk:

Hodnocení knihy:

60%

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse