Odkud kam?
„Olgo, kdo nosí básním slova?“ ptá se hlas v jedné z básní. Otázka, jež v sobě spojuje zvědavost dítěte, které své okolí teprve objevuje, a úzkost člověka, jenž není s to nalézt odpověď na to nejzásadnější, je pro třetí sbírku Josefa Kučery nanejvýš příznačná. V poezii o poezii se mísí uvažování o povaze jazyka a jeho možnostech s imaginativními obrazy a vzpomínkami starými několik tisíc let.
Tematicky i formálně představuje sbírka Hranostaj snídá dívku Josefa Kučery (nar. 1978) kompaktní celek, po grafické stránce je nicméně rozdělena do třech oddílů, z nichž je každý uvozen mottem. Přestože výběr jejich autorů (Nietzsche, Heidegger, Tranströmer) by mohl působit jako intelektuálská póza, vybrané citáty básně dokonale rámují a explicitně staví čtenáře před problematiku, které se týká většina veršů. „Slova jsou nám v cestě“, zní paradoxně první verš sbírky. A v následujících básních se opravdu tematizuje mlčení a problematika komunikace, sdílení, ale i reflexe básnické tvorby samotné. Ta je nazírána jako vyčerpávající řemeslo. Tíži básnického aktu Kučera vyjadřuje skrze fyzické metafory: „řezal jsem do těch slov / čtvrtil je, lámal / obnažoval až na žlutý tuk / a ona byla čím dál lehčí“ (s. 15) „do ruky beru skalpel a nůžky / a stříhám slova“ (s. 44). Básníkova snaha se zdá být sisyfovským údělem, což autor demonstruje i na metarovině textu, poslední verše sbírky „Zacloníš oči, začteš se:“ (s. 59) nás vracejí zpátky k Nietzscheově citátu a určité beznaději.
Cykličnost je vůbec Kučerovou velkou fascinací. Může to být cykličnost časová, v jejímž rámci se neustále opakují pocity a vjemy staré stovky, tisíce let: „Tímto tónem začala zkáza Pompejí / touto tercií dunění litosférických desek / tímto akordem praskání ledu“ (s. 49); anebo právě cykličnost textu nebo úvahy, na jejímž konci se opět vracíme na začátek. Také titulní báseň sbírky Hranostaj snídá dívku začíná a končí stejnými verši, mezi něž je vloženo mnoho variací, působících jako snaha z původního obrazu uniknout, která se nakonec ukazuje jako marná.
Mezičasové sepjetí s již pominulým se promítá také do pozoruhodného autorova zaujetí antikou, které je patrné jednak po jazykové stránce – Kučera nápadně často používá v textu latinu, jedna z básní dokonce dvojjazyčně opakuje totéž –, jednak v rovině tematické: ve verších se objevují postavy a reálie z řecko-římských dějin.
Zdá se dokonce, že poezie je především mizející vzpomínka, a je třeba specifických podmínek a nesmírného úsilí k tomu, abychom ji mohli zachytit: „a já, já se musím vrátit k této rozepsané básni / dokončit vzpomínku“ (s. 43). Z tohoto pojetí plyne značně ambivalentní povaha Kučerova stylu: vzpomínky, potažmo básně, jsou těžko hmatatelné, nespolehlivé, nestálé: „To místo jsme si vybavili každý trochu jinak“ (s. 38), „Přibližně jak nepřesné jsou vzpomínky?“ (s. 39), „za nimi se otevírá zahrada plná paměti / každé stéblo je vybledlá vzpomínka / každý kámen zapomenutá hra“ (s. 40), přesto je v nich skryta obrovská síla a hlas, který v básních promlouvá, v tuto sílu nepřestává věřit i přes vědomí jejich prchavosti: „hned zítra je [slova] pošlu / jako kamikaze do vašich oken / drobné si nechte“ (s. 15).
Na Kučerově sbírce je třeba ocenit především její melancholicky krásnou obraznost. Básně jsou plné chladných večerů, polí pokrytých sněhem, vodních ploch a dávných vzpomínek. Všechno je nazíráno perspektivou zaměřenou na detail, mísící se se somnambulními obrazy: „Sevření tichem kuchyně / mezi okny chladnoucí měsíc / krájící půltón tmy / plechové těsnění pouštělo dovnitř zimu / páteře knížek praskaly nad talířem. […] V saunovém světě sklepa nám tváře pokrývaly / šmouhy od tajících novin / to už si nás něco znamenalo jako cíle“ (s. 16).
Úzkostné tázání zmiňované na začátku připomíná z české poezie především Jiřího Ortena; melancholická obraznost, tematizace poezie a jazyka zase básnickou tvorbu 30. let, zejména Vladimíra Holana, Františka Halase a další. Kučera však jednotlivé aspekty spojuje do zcela originálního celku, který si zaslouží čtenářskou pozornost.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.
Diskuse
Vložit nový příspěvek do diskuse
admin,
Děkujeme za dotaz. Autorkou je Valentýna Žišková, jméno už je doplněné.
Jan Hovorný,
Zajímalo by mě, kdo je autorem této recenze.