Svět zasáhlo pandemické onemocnění chřipkového typu. Velká města se izolovala, obchody zavřely a ulice ovládá strach – podání ruky se stalo nebezpečnější zbraní než puška. Toto není perex novinového článku o koronaviru, ale stručný popis fikčního světa nejnovějšího a vysoce aktuálního románu Petera Maye.

Poslední díl Mayovy úspěšné kriminální trilogie odehrávající se na skotském souostroví Vnější Hebridy není spletitější nebo vyhrocenější než předchozí knihy. Namísto promyšlených zločinů a záměrných krutostí vycházejí v Šachových figurkách najevo spíše nešťastné náhody, selhání a poklesky, jichž se postavy dopustily pod vlivem nepříznivých okolností.

Při každoročním kopání rašeliny na topení je na odlehlém ostrově objeveno mumifikované tělo muže s proříznutým hrdlem. Nález ale neobohatí muzeum jako další důkaz dávných pohanských rituálů. Mrtvý má totiž na paži vytetovaný portrét Elvise Presleyho. Peter May tak otvírá druhý díl své série, tentokrát s podařenější detektivní zápletkou.

U nás dosud neznámý Skot Peter May je zručný vypravěč. Nezapře původní profesi scenáristy, když vykresluje dramatické, divokou krajinou severního Atlantiku podbarvené obrazy; film z toho jistě bude náramně působivý. V konstrukci detektivní zápletky si už bohužel tak jistý není a její rozuzlení je dosti krkolomné.