Samovydávání knih jako cesta k udržitelnosti a spravedlivějšímu ohodnocení autorů

Samovydávání knih jako cesta k udržitelnosti a spravedlivějšímu ohodnocení autorů

Ve Skandinávii už dávno není pravda, že na vlastní náklady vycházejí jen knihy grafomanů a bizarních pisálků. Potvrzuje to i vítězka prestižní ceny Nordiskråds litteraturpris 2022 Dánka Solvej Balle, propagátorka udržitelné literatury.

Největší literární cena Skandinávie Nordiskråds litteraturpris 2022 přinesla kromě jmen renomovaných i nastupujících tvůrců jednu zajímavost. Vítězkou se stala uznávaná dánská autorka Solvej Balle. Ta se na nějakou dobu stáhla z očí veřejnosti, a když se po delším čase vrátila s heptalogií Om udregning af rumfang (O výpočtu objemu), z níž zatím dokončila tři díly, nadchla kritiku i porotu zmíněného ocenění. Na comebacku Solvej Balle je pozoruhodný ještě jeden fakt. Respektovaná tvůrkyně, jejíž předchozí texty vyšly v řadě zavedených nakladatelství, jako například Gyldendal, se rozhodla svůj opus vydat sama. V tiráži je sice uvedeno nakladatelství Pelagraf, ovšem jeho jedinou redaktorkou i editorkou je Balle sama.

Obálka jako artefakt, a ne PR

Samotná obálka oceněného opusu napoví, že jde o počin výjimečný či přinejmenším vymykající se většině. Na zadní straně nenajdeme žádný text ani doporučení známých osobností a recenzentů, to stejné platí o fotografii autorky. Solvej Balle tvrdí, že tyto informace si v době internetu může každý vyhledat během pár vteřin sám. Na otázku novinářů, co si mají o jejím titulu pomyslet čtenáři, kteří na něj náhodou narazí v knihkupectví, odpovídá, že si mohou třeba říct, že má moc hezkou barvu připomínající citronový tvaroh. 

Jde samozřejmě o nadsázku. Dánská spisovatelka se vždy spíše stranila médií, nyní svým přístupem ale upozorňuje na přílišnou komercionalizaci literatury a propagaci knih prostřednictvím tváře a životní příběhy autorů. To je ovšem jenom jeden z důvodů, proč se rozhodla své poslední dílo vydat sama. Šlo jí především o to, být součástí procesu vzniku knihy, chtěla se podílet na sazbě a obálce, spolupracovat s lokálními tiskárnami. Chtěla, aby její knihy byly udržitelné. A to jsou aspekty, které jí velká nakladatelství nemohla zaručit. 

Samovydavatelé – nastupující trend? 

Důvody, jež vedou autory k rozhodnutí vydat si knihu vlastním nákladem, mohou být i prozaičtější. Ano, jde o peníze. Například v Norsku si 85 % knižního trhu rozdělují de facto čtyři největší hráči, kteří stojí nejen za vydavatelstvími, ale ovládají i sítě knihkupectví a distribuci. Samotný autor má z prodeje knihy jen něco mezi 13–15 %, současně se musí vzdát práv na své dílo a do velké míry i kontroly nad ním. Právě malé autorské honoráře jsou podle analytiků jeden z důvodů, proč spisovatelé začínají stále více uvažovat o tom, zda nelze dílo vydat jinak. 

Samovydávání knih není sice novinka, ale v poslední době dochází k výraznému nárůstu kvality. S rozvojem internetu přicházejí lépe dostupné a intuitivněji ovladatelné aplikace a programy, které v lecčems pomohou, od hezké obálky po sazbu textu. Dříve ale těmto titulům chybělo to podstatné – redaktor, tedy někdo, kdo text posoudí, zrediguje, upozorní na faktické či dějové nesrovnalosti, prostě chyběl redakční proces, na jehož konci je opravdová kniha, a ne jenom neřízený výplod kreativity. Se stále flexibilnějším pracovním trhem přibývá ve Skandinávii samovydavatelů, kteří osloví externí a erudované redaktory, protože si přejí, aby jejich dílo neslo všechny atributy kvalitního zpracování. Samovydávání tak přestává být doménou grafomanů a pisálků pochybné úrovně. Tituly mají úspěch, oslovují čtenáře a ocitají se na předních příčkách prodejnosti, nebo dokonce i v nominacích na literární ceny. 

Po USA, kde je podíl samovydavatelů velký, se statistiky zvedají i v Evropě, rychle rostou například v Německu. V Norsku tento boom dokládá hned několik titulů z uplynulých dvou let. Světový mistr v běhu na lyžích Øystein Pettersen si vydal autobiografií Helt konge! (Úplný král), která se držela na předních místech prodejnosti non-fiction literatury déle než půl roku. Podobný úspěch zaznamenala Hanne-Lene Dahlgren se svými kuchařkami nebo Anita Østerbøs s románem Skammens mødre (Matky hanby) o matkách samoživitelkách. 

Uvidíme, kdy se i mezi české nej… knihy probojují i samovydavatelé. Příklady ze zahraničí mohou být v mnohém inspirativní i pro nás. Dánka Solvej Balle ukazuje, že o udržitelnosti bychom měli přemýšlet ve všech sférách našeho života, literaturu nevyjímaje. Jiní zase svým rozhodnutím vydat si knihu samonákladem upozorňují na nízké ohodnocení současných autorů, což je další z mnoha velkých bolestí českého literárního trhu. 

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse

tomáš havel,

Pana Auera bych se zastal, pochopil jsem to tak, že ve zkratce – za cenu nepřesnosti, která je podle mě v tomto kontextu bezvýznamná – chtěl jasně a na první pohled zřejmým způsobem vyjádřit, že ti dva pánové si knihy vydali vlastním nákladem. Na druhou stranu mi ale ten příklad s Magnesií Literou přijde přitažený za vlasy a matoucí kvůli jiné nepřesnosti – tentokrát už významné –: ty dvě knihy nezískaly cenu ML, jakou kterou si většina lidí představí (kategorie próza), nýbrž jde o kategorii "Kosmas cena čtenářů", což je vlastně anketa typu Zlatý slavík pro "intelektuály" přifařená k cenám ML, aby se to celé zpropagovalo (což je samo o sobě v pořádku, jen je potřeba ty kategorie rozlišovat).

A taky by mě zajímalo, proč se dnes říká "samovydávání" místo "vydávání vlastním nákladem". Slovo "samovydávání" mi přijde ošklivé (ale třeba mám zvrácený vkus, okamžitě mi naskakují asociace jako samohana nebo samoplátce). Navíc to není nic nového pod sluncem, vlastním nákladem vydávali grafomani – ale i tací borci jako Mácha nebo Rimbaud – odjakživa.

Jan Vaněk jr.,

Nevím, proč si pan Auer neumí přečíst Tomešovo "Až na ten konec dobrý", natož fakt, že jeho sebe-nakladatelstvíčko se jmenuje OTOČ s.r.o., ale mohu doplnit, že je to rovněž zručně vyprodukovaný relax… pardon, chtěl jsem říct čtivo… zkrátka wannabe-vyšší populár, midcult rozkročený mezi melodramatem a vztahovou komedií, Patrikem Hartlem a slabšími polohami Ivy Hadj Moussy.

A obsahující už na prvních stránkách několik trapných chyb (tj. ve fabulaci a výstavě fikčního světa, korektury jsou celkem v pořádku), které by profesionální redakce možná našla a opravila. Ani nemluvě o tom, že na ten syžet a styl je to prostě příliš mnoho slov – kdyby autora někdo donutil "zabít své miláčky" a 420stránkový špalek prokrátil nejmíň o čtvrtinu, dílku by to jen prospělo.

Barton,

Impakt prvotiny až k Magnesie Liteře není úplně běžný. Někdo dozajista musí dílo k nominaci nabídnout a to bez předběžné propagace ve "správných" zájmových patrech není úplně možné. Vždyť se vydává velké množství "spotřební" literatury (a tu a tam perla), která zapadne hned po vydání, ať už je propagována nebo není, a tím spíš, že některé knihy se vůbec neobjeví ve standardních seznamech médií a tak jsou pro potenciální čtenáře úplně neviditelné. A to nezmiňuji ani skutečnost, že kritik je mnohdy zakuklený influencer, a jak je známo z předsálí prezidentské volby, i knihy se dělí na ty "lepší" a "hodnotnější", tlačené vzhůru médii, a na ty ostatní, putující po jednosměrce k zapomnění. O každé takové knize lze vždycky dodatečně říct, že nebyla dostatečně kvalitní a proto tak dopadla. O nějakých rovných startovacích podmínkách je možné mluvit jen jako o přeludu, je fajn, že jsou a že se o nich mluví, ale nejsou pro každého.

Radovan Auer,

Děkuji za velmi přinosný text. Zcela sdílím Váš názor. A dovoluji si upozornit, že k tomuto trendu nemusíme hledat inspiraci tak daleko. v ročníku 2022 získal Cenu čtenářů Magnesia Litera autor Pavel Tomeš s knihou z nakladatelství Pavel Tomeš, v roce 2021 Václav Dvořák z nakladatelství Václav Dvořák. Vítěze z roku 2022 neumím posoudit, ale Dvořákův Já, Finis je opravdu fenomén, který se podařilo vybudovat samotnému autorovi a nakladateli "zespodu", který hodnotím o to více, že významně podpořil dětské čtenářství (pořádáme čtenářskou soutěž, kde kniha nebývale u dětí rezonovala). Začínající autoři či malí nakladatelé nebudou souhlasit, ale fakta jasně říkají, že náš knižní trh je mnohem prostupnější, než zmiňovaný švédský a jiné trhy v Evropě i ve světě. A vydat si knihu sám je tak často nejefektivnější cesta.

jv,

Dobrý den, s díky za text – možná stojí za doplnění, že mezi úzké nominace na cenu Jiřího Ortena v roce 2022 se dostala próza Josefa Tichého Předvečer vydaná samonákladem (pod zn. autorova nakladatelství Minimum Difference) https://www.cenajirihoortena.cz/

ijcro,

Samovydávání knih je svým způsobem poměrně jednoduché. Ovšem nepoměrně složitější je propagace a reklama. Propagaci zvládají spíš exhibicioniské, protože nepropagují jen svoje dílo, ale i svou osobu. S reklamou se táhnou značné náklady, vcelku neúměrné honorářům. Velkou roli hraje též přístup na portály a prodejny knihkupectví. Pokud toto autor nemá, a je jedno, jak financuje vlastní vydání, tak utopí peníze v procesu vzniku díla, ale nedosáhne dostatečných prodejů a tím spíš jakési rentability.

A drobná poznámka k redakční práci: Náklady mohou hravě dosáhnout v řádu horních desítek tisíc na jedno dílo. U delší novely 50-100 tis. a třeba u historické fresky i víc kvůli faktické validaci historických dat.