
Zánik světa vinou černé magie
Recenzovaná publikace nakladatelství Barrister & Principal stojí za pozornost náročných čtenářů hned v několika ohledech. Skrývá v sobě dva významné satirické texty Karla Krause, které zůstávaly pro českého čtenáře doposud nedostupné.
Třetí Valpuržina noc a Zánik světa vinou černé magie jsou rozsáhlé, typicky krausovsky plynoucí a ostře kritické kulturní analýzy. Recenzovaná publikace nakladatelství Barrister & Principal stojí za pozornost náročných čtenářů hned v několika ohledech. Skrývá v sobě dva významné satirické texty Karla Krause, které zůstávaly pro českého čtenáře doposud nedostupné.
Mezi dobou jejich napsání a prvním českým vydáním uběhlo už více než 70 let. Střední Evropou mezitím prošla válka, zmizela odsud celá židovská německojazyčná kultura, komunistická ideologie zde zažila konjunkturu a vše nakonec opět sjednotila EU, ale i plíživá globalizace poháněná masovými médii – černou magií Karla Krause. Ta dlouhá doba, která nás dělí od autora, má pro čtenáře jak výrazné výhody, tak nevýhody, s nimiž se musí potýkat.
Existují v podstatě dva základní způsoby čtení těchto textů, a z nich vycházejí i dva druhy rozkoší, které při četbě recipient zažívá. Buď můžeme Krausovy satirické spisy číst jako skvělé, nestárnoucí analýzy fungování médií a společnosti, anebo se zaměříme na samotného autora – jednu z nejvlivnějších kulturních osobností tehdejší „Mitteleuropa“ – a texty pak čteme jako historický pramen. V prvním případě působí mírné obtíže fakt, že Kraus komentuje především noviny – hlavní médium své doby. Dnes jsou jím už televize a internet. Přesto je zarážející, kolik jeho postřehů platí i dnes. V druhém případě skýtá čtenáři velké potěšení jeho časový odstup, se kterým může přehlédnout celé dvacáté století; ví, co Krause čeká a jak se jeho postřehy naplní (ten častější případ) či nenaplní. První způsob čtení se snad více hodí k Zániku světa vinou černé magie, druhý k Třetí Valpuržině noci. Nemusí to však platit absolutně. V knize je jako první zařazena Třetí Valpuržina noc (přestože je chronologicky mladší – korektury byly provedeny v roce 1933) a druhý Zánik světa vinou černé magie (1922). Zdá se mi ale logičtější opačné řazení.
Zánik světa vinou černé magie je klasickou sžíravou kritikou médií a jejich jazyka. Karl Kraus stojí na začátku dlouhé řady, která končí Jürgenem Habermasem či Rolandem Barthesem. Kraus stejně jako oni (avšak mnohem dříve) neúprosně tepe „zvrácenost osvícenské doby“. Média v jeho očích ztrácejí svoji nevinnost – „průhlednost“ –, stejně jako se to děje ve stejné době se samotným jazykem (Saussure). Tisk podle Krause už dávno neinformuje, ale „básní nálady“. Za běžnými zprávami se nenápadně skrývá bulvární slídilství a „bažina frází“. Nejhorší ze všeho je ale průmyslové „zglajchšaltování“ veřejného mínění, které (jak to nevěděl v roce 1922, ale už moc dobře věděl v roce 1933) vede přímo k nacionálnímu socialismu.
V době, kdy Kraus pedantsky útočí na každý poklesek v oblasti kultury, vzrůstá v Německu vliv Adolfa Hitlera. Kraus na veřejnosti o tématu nacismu mlčí. Je dokonce nařčen, že k Hitlerovi chová sympatie. Co mělo znamenat u tohoto tak výřečného kritika ono ticho? Třetí Valpuržina noc je jedním z nejstrašlivějších dokumentů situace evropských intelektuálů tváří v tvář zvěrstvu nacismu. To ona měla být dlouho očekávanou odpovědí na výzvy, aby konečně k Hitlerovi zaujal stanovisko. Karl Kraus ji napsal v roce 1933, avšak pravděpodobně z obavy o svůj život ji nezveřejnil. Jeden exemplář se naštěstí podařilo dostat přes Švýcarsko do USA a ten se stal předlohou i pro český překlad Hanuše Karlacha. Třetí Valpuržina noc je dramatem boje člověka o slovo. Nevyslovitelná hrůza je ostrou satirou Karla Krause těžce přiváděna k výrazu. Jeho analýza je silná tam, kde jde o okrajové drobnosti, čím více se blíží k samotnému původu nacistické bestiality, jeho řeč vysychá a ztrácí se. „Stran Hitlera mě nic nenapadá“ (strana 9). Přesto se dozvídáme mnohé o kulturní politice NSDAP, o situaci v Dollfussově Rakousku, o koncentračních táborech…
Karl Kraus by chtěl volat na poplach, avšak hlas mu selhává při vědomí své slabosti. Tento dokument je mrazivým svědectvím intelektuála v předvečer Třetí Valpuržiny noci. V tomto pořadí čtené texty působí jako zdvižený prst, který nás varuje před stádovostí moderní společnosti. Zdá se, že dějiny dvacátého století daly Krausovi za pravdu.
Diskuse
Vložit nový příspěvek do diskuse
Hanuš Karlach,
Václavu Smyčkovi: Kolego, děkuji za zamyšlení nad vydáním tohohle Krause (domnívám se, že doposud jediné). Ten konec předposledního odstavce, jakož i odstavec poslední, jsou přesné!