Bledej gentleman v barvách blues
Kainar, Josef: Bledej gentleman

Bledej gentleman v barvách blues

„Stříhali dohola malého chlapečka, kadeře padaly na zem a zmíraly...“ Mnozí si s těmito verši spojí spíš melodii a jméno hudebníka Vladimíra Mišíka než tvorbu básníka Josefa Kainara.

S podtitulem „Básně – písně – blues“ vydalo nakladatelství Labyrint na konci roku 2002 výbor z Kainarových publikovaných i dosud nevydaných básní nazvaný Bledej gentleman.

Kniha je rozdělena do tří tematických částí – v první s názvem Názvuky jde o tradiční básně, v Jazzových standardech & písňových inspiracích jsou obsaženy překlady nebo nápěvy na převzaté melodie, Improvizace v blues obsahuje básně z posledního období Kainarova života.

Josef Kainar je básník momentální imprese – určitý pocit, barva a nálada jsou čitelné z většiny jeho básní a jsou pro něj stejně tak důležité jako jednotlivá písmena a jejich skládání do slov a veršů. Pro svá témata nemusí chodit daleko – jsou jimi nejen obyčejní lidé, ale i obyčejné věci, které dennodenně používáme a které, zdánlivě zabaleny do své rutiny, tak trochu ztrácejí svůj původní smysl. Kainar je jejich odvěkým hledačem, znovuobjevuje je a polozapomenuté je umisťuje zpět na své místo do světa „lodí snů, ve kterém nás unáší jazzový vítr v plachtoví“. A tak není nic divného, že pěje ódu na starý klobouk nebo na hotelové dveře... Uvědomuje si totiž, že jsou tyto věci nejen zajímavé a vlastně i krásné, ale především že nám otevírají dimenze do jiných, dosud neznaných světů.

Euforii let šedesátých, nástup nových hudebních směrů a životních trendů, novodobou gelnerovskou modifikaci veselí, hudby, tance, zpěvu a kaváren – která i přes železnou clonu tehdejšího režimu proniká i k nám, prokládá nejen mimo prostor a čas trvajícími konstantami našeho světa v podobě biblických motivů (Kain a Ábel, odvěký motiv zla a dobra, anděla i ďábla...). Ale také vědomím konce – ať už toho osobního, nebo kolektivního – onoho soudného dne lidstva. A neustálým, pro každého lidského jedince přirozeným, tápáním a hledáním: „Dodneška hledám vždy ten správný hlad / Pro píseň hlad / A pro lásku ten hlad / A také pro život ten krásný správný hlad / A taky vím že moje smrt ví o něm / Co je nutné / O tom hladu vědět...“ (Blues o správném hladu)

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Labyrint, Praha, 2002, 265 s.

Zařazení článku:

beletrie česká

Jazyk:

Témata článku:

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse

Marzb,

Je to zajímavý článek, který by se mi hodil do přílohy k seminárce na J. Kainara - bohužel se tak nestane, jelikož by to bylo o to větší učení k maturitě... Ale i tak děkuji za takové možnosti...

jolana,

Jo a sakra uměl napsat ten týpek. to jo.

Gonza,

kdybych neměl o něm referat tak ani sem nelezu byl to určitě nějaky typek tak zdarec soudruzi

Martyn,

Zdarerk

clanek se mi velmi libil a to, proto,ze mam take bodobny nazor na jeho dila

Ivo Zirovnicky,

Celkove si myslim ze hlavnim rysem teto basne je hlavne yachyceni okamzkik I.Z.II

AWASTRMAN-Ivo +Zirovnicky,

V teto basnis em jsem si hned poprve vsiml ze je zde zachycen pouze okamzik takze se jedna o impresionistickou basen kterou napsal asi autor pro svoji potechu a ne aby to byl kasovni trhak

n3M35!s,

neopisujte to!!

Je to prostotě y kráse obyčejných věcích, o dobáchkdy byly objeveny až po dnešní zapomnění, dnes už je bereme jako somozřejmost, ale kdysi za mě byli lidé vďěčni.
Dále je to o tom, mít chuť(´´hlad´´), nasytit se pozitivnímia prostými okamžiky.
Nesmíme zapomenout na tehdejší režimi staršími lidmi zmiňovanými jako starý dobrý komunisti :D, ale byla tam i pozitní stránka, a to například některá hudba.

Anonym,

Článek jsem četl tak asi půl hodiny - mám u sebe červené vínko - ale tím to asi nebude:))! Jinak byl skvělý:)
Juras