Román jako vnitřní monolog
Jak již naznačuje i název románu, vedle morální a feministické tematiky se Shieldsová zabývá i fenoménem literárního jazyka a slovesného umění jako takového.
„Dobro, nikoliv velikost a sláva“: tak zní životní krédo většiny hlavních hrdinek románů Carol Shieldsové: výjimku netvoří ani spisovatelka Reta Wintersová, hrdinka nového románu Shieldsové s gramatickým názvem Pokud (Unless, 2002), přestože tentokrát má onen morální imperativ i silně ironizující nádech feministického pohledu na svět a ženskou úlohu v něm. Přestože ve svých předchozích dílech (Různé zázraky, Deníky tesané do kamene aj.) autorka klade důraz zejména na všední a zdánlivě nedůležité jako protiklad dějinotvorného – a víceméně přejímá zařazení mezi „dobré autorky“ píšící o „ženských tématech“ (narozdíl od velkých spisovatelů zpracovávajících summu lidské zkušenosti), tentokrát se její zájem přesunuje k radikálnějšímu, o to však atraktivnějšímu tématu: kritické analýze existence moderního člověka prostřednictvím sondy do vědomí sebe-vědomé postmoderní ženy intelektuálky a jejího životního prostoru na přelomu tisíciletí.
Realitu románu vnímáme očima Rety W., spisovatelky na vrcholu kariéry, jež žije ve šťastném manželství s lékařem Thomasem a třemi dospívajícími dcerami nedaleko Toronta. Psaní humorných povídek včetně započaté práce na románové prvotině, překlady díla dlouholeté přítelkyně a uznávané autorky Danielle Westermanové, péče o děti – to je poměrně klidný a harmonický Retin denní program. Ten se ale hroutí v okamžiku, kdy nejstarší dcera, studentka Norah bez vysvětlení opustí univerzitu i domov a záměrně přeruší veškeré kontakty s rodinou i přáteli. Po čase je náhodou objevena na jedné z torontských ulic, kde zabalena v hadrech a s obrovským nápisem „Dobro“ na ceduli z kartonu zavěšené kolem krku, prosedí celé dny bez známky komunikace s okolním světem. Nikdo z šokované a stresované rodiny si neumí Nořino chování uspokojivě vysvětlit a každý z členů postupně přichází se svou vlastní verzí dívčina příběhu – vysvětlení se pohybují od interpretace Nořina jednání jako banální revolty dospívající dívky, post-traumatického šoku s nevyjasněnou příčinou, až po feministickou, poněkud vykonstruovaně působící teorii samotné Rety o reakci na každodenní exkluzi ženy ze světa, jejž ovládají muži… V tuto chvíli se čtenář nevyhne prvnímu zpochybnění některých představovaných tezí filozofie Shieldsové, která se trošku násilně snaží naroubovat feminismus na kategorie dobra a zla, a zachází tak na tenký led…
Však zapeklité jsou metody postmoderního románu (existuje-li vůbec) a nelze jim než nevěřit ni slovíčka… Postmodernisté nám nepředávají snadno čitelný příběh s lehko rozšifrovatelným významem, nýbrž texty-hry s mnoha pravdami a možnými závěry. Takže mávneme-li během četby rukou nad naivitou hrdinčina místy jakoby příliš zjednodušeného pohledu na svět a zdánlivě nepochopitelným bláznovstvím Norah, neočekávané, přesto však velmi jednoduché a přirozené rozuzlení nás přinutí k přehodnocení „předtvořených“ závěrů. Autoři tradičního románu 19. století by se paradoxně mohli radovat: s příchodem třetího milénia nabývá poslední kapitola opět své dřívější důležitosti – vysvětlí nám všechny předešlé události, utiší náš místy rezervovaný postoj k dějové linii, ale zato rozjitří náš celkový názor na knížku: můžeme tedy začít s četbou od Adama…
Jak již naznačuje i název titulu, vedle morální a feministické tematiky se Shieldsová zabývá i fenoménem literárního jazyka a slovesného umění jako takového. „Lidská existence sestává z izolovaných událostí vyžadujících zvláštní odštěpky jazyka, které ze života teprve vytvoří souvislé vyprávění; malé kousíčky gramatiky (…), slůvka jako „pokud“, „také“, „přesto“ či „už“(…).“ Jako pro mnoho postmoderních hrdinů, i pro Retu Wintersovou transformuje jazyk žitou minulost; akt psaní pro ni funguje psychoterapeuticky: pomáhá jí udržet rovnováhu v těžkých životních momentech. Právě i díky možné reflexi sebe sama, které ji psaní nového románu poskytuje, přichází Reta k poznání (až trošku příliš explicitně proklamovanému), že pouze skrze životní strasti nachází člověk smysl své existence (heuréka!).
I v této rovině chápání aktu psaní jako životní transformace se Shieldsová zařazuje k existenciálně zaměřeným autorům 20. století, a navazuje tak v mnohém na své velké ženské literární předchůdkyně, Virginii Woolfovou a Iris Murdochovou. Literární postupy Woolfové rozpoznáme i v důrazu na vnitřní monolog postav – románový svět vnímáme totiž výlučně skrze zprostředkující medium, vědomí Rety Wintersové, a díky jejímu vnitřnímu monologu (či spíš dialogu), tedy „celoživotnímu rozhovoru se sebou samým, nejdelší a nejzajímavější řeči, kterou v životě vedeme.“ Celý román je totiž vlastně jedním ohromným vnitřním přemítáním a rozprávěním o hledání pravé životní cesty a jejím nalezení v momentě, kdy se naděje již skoro vytratila.
Shieldsová tedy přese všechny výhrady dokazuje, že přece jen ví, jak vyrobit čtivý román, který osloví akutální naléhavostí tématu.
Diskuse
Vložit nový příspěvek do diskuse