Když nerdi trpěli
Ware, Chris: Rusty Brown

Když nerdi trpěli

Soubor čtyř rozsáhlých provázaných povídek slavného amerického kreslíře opět nabízí příběhy outsiderů v různých (často se prolínajících) obdobích druhé poloviny dvacátého století.

Amerického kreslíře Chrise Warea proslavila hned jeho rozsáhlá knižní prvotina, komiksový román Jimmy Corrigan, nejchytřejší kluk na světě (2000, česky 2004), který formálně vynalézavým způsobem zachytil prolínající se příběhy nesmělého a osamělého titulního hrdiny v současnosti a jeho dědečka na konci devatenáctého století. Po dvaceti letech autor vydal podobně laděný soubor čtyř dlouhých povídek, jejichž hrdiny jsou opět převážně outsideři žijící více ve světě představ a snů než v realitě.

Syn a otec

Patrné je to zejména na titulní úvodní povídce, jejíž hrdina, šikanovaný a samotářský třeťák Rusty, vášnivý čtenář superhrdinských komiksů, si jednoho dne vsugeruje, že i on má superschopnost, totiž mimořádně citlivý sluch. Utvrdí se tak ve snění o světě, kde je skutečným superhrdinou a zachraňuje Supergirl, kterou má v reálu jako plastovou hračku. Samozřejmě dál zůstává neohrabaným obtloustlým hochem, kterého šikanují nejen dva dospívající sígři z vyššího ročníku, ale i spolužáci ze třídy.

Paralelně s jeho příběhem odvíjí Ware v pásmu drobných oken v podvalu stránky ještě příběh Rustyho nového spolužáka Chalkyho a jeho starší pohledné sestry Alison, kteří se právě přestěhovali na zasněžené předměstí Omahy, největšího města ve státě Nebraska. A vůbec z toho nejsou nadšeni.

Komiks pak volně přejde do příběhu Rustyho otce, který sice není takovým podivínem, ale i on býval tím, čemu se dnes říká nerd, totiž nesmělým klukem, který miluje sci-fi, přesněji povídky z laciných sci-fi sešitů s obálkami, na nichž mimozemské příšery ohrožují spoře oděné krasavice. A protože byl mladý v padesátých letech, žádné výhody mu to nepřinášelo. Přesto prožívá nerovný milostný románek se stenografkou z redakce, kam čerstvě nastoupil jako elév na psaní nekrologů. Příběh Browna staršího je z kvarteta povídek asi nejsilnější, Chris Ware v něm svým charakteristickým pomalým stylem dokáže vystihnout okouzlení nesmělého mladíka prvním sexem, jeho fatální zamilovanost i to, jak trpí, když zjistí, že pro svou milovanou představuje spíše povyražení. Do „reálného“ příběhu ještě Ware vloží docela drsnou sci-fi povídku s nevěrohodným vypravěčem, kterou Brown kdysi napsal, a dokonce publikoval v jednom ze svých oblíbených časopisů; aniž by mu to ale přineslo nějakou větší slávu. Nakonec se živí jako učitel na soukromé křesťanské škole, kde sní o sexu se studentkami vyšších ročníků a masturbuje u časopisu Hustler (jsou sedmdesátá léta, takže jiná pornografie v Omaze není moc dostupná).

Spekulant a učitelka

Naopak hrdina (či spíše antihrdina) třetí povídky Jordan Lint má ve svém životě žen až příliš, i ve starším věku si dokáže najít výrazně mladší manželku. Zprvu školní sígr s bohatým a vlivným otcem za zády to nejprve zkouší s rockovou hudbou, nakonec ale s pomocí otcova jmění začne s finančními spekulacemi a žije blahobytný život. Zatímco ostatní povídky zachycují podstatné, ale krátké epizody, zde Ware sleduje celý Jordanův sebestředný život provázený příkořími na manželkách a milenkách i fyzickým násilím na dětech (v jednom případě vyloženě brutálním).

Nejklidněji působí poslední příběh učitelky ze školy propojující všechny povídky. Afroameričanka Joanna se jako pilná studentka propracuje k solidní kariéře v době, kdy byl ještě v Americe rozšířený rasismus; některé děti z její třetí třídy mají od rodičů zákaz jíst vyhlášené cupcaky, které pro své žáky čas od času peče. V oné soukromé škole platí za skvělou učitelku, nicméně zůstává osamělá. Proč a jaké tajemství skrývá, přináší závěr jejího příběhu.

Drama se odehrává uvnitř

Ware i zde pokračuje ve své charakteristické statické kresbě s monochromatickými plochami barev, bez šrafur a stínování. Jen výjimečně (jako když Rusty během svého snění, jak zachránit Supergirl, rozbije okno v učebně) mají jeho okna dynamický ráz, hrdinové obvykle stojí, sedí, leží nebo se pohybují pomalu. Pomalé tempo a statické pojetí ovšem neznamená, že by komiks postrádal drama: jen jsou to dramata velmi subtilní, odehrávající se nejčastěji uvnitř postav. Málokdo toto umí v komiksu vystihnout tak empaticky a sugestivně jako Ware.

Samozřejmostí jsou různé zcizující a atypické výtvarné prvky – některé stránky mají spíše povahu obrazového grafu, u mnoha musíme zkoumat, v jakém pořadí se mají jednotlivá okna číst, pro zachycení Jordanova homofobního útoku na jeho syna Ware přejde do úplně jiného kreslířského stylu v červenobílém pojetí. Podobně jako u Jimmyho Corrigana jde místy až o exhibici možností, jak komiksově vyprávět, zde navíc posílenou tím, že čtveřice povídek míří k pointě, byť může být zprvu nezřetelná a čtenáři se dovtípí později. Jediné, co snad můžeme označit za výtku, je titěrnost některých oken a textu v nich, který je místy až za hranicí čitelnosti. Problém to byl už u Jimmyho Coprrigana, Rusty Brown má sice o trochu větší rozměr, ale i tak je tu dost oken, na která by čtenář potřeboval lupu.

Rusty Brown je ukázkou, co všechno komiks dokáže, demonstrací toho, jak inovativně a nápaditě lze s tímto médiem zacházet. Ware se soustřeďuje na tváře svých hrdinů, a přestože jejich mimika je omezená na minimum, kreslíř dokáže i na zjednodušených rysech citlivě zachytit pohnutí. O Rustym Brownovi by se daly napsat knihy (mimo lze zmínit, že tu Ware, rodák z Omahy, sám sebe obsadil do role učitele výtvarné výchovy), je to komiks mnoha vrstev, který si říká o opakované čtení, při němž ještě vyplavou na povrch souvislosti mezi jednotlivými postavami a příběhy. A je skvělé, že jej máme k dispozici v českém překladu.

Chcete nám k článku něco sdělit? Máte k textu připomínku nebo zajímavý postřeh? Napište nám na redakce@iLiteratura.cz.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Přel. Hana Vašková, Centrala, Praha, 2025, 356 s.

Zařazení článku:

komiks

Jazyk:

Země:

Hodnocení knihy:

80%

Témata článku: