
Jurmanův narcistní žloutek
Scenárista a sportovní redaktor Michal Jurman vydal letos básnickou sbírku Žloutek (a jiné vnitřnosti). Básně dokumentující proces psaní se v ní střídají se vzpomínkami na propité noci, milostné zážitky či nezáživné cesty vlakem. Ačkoli lze podle názvu sbírky očekávat pozornost vůči křehkému nitru subjektu i ostatních, bohužel se autorovi nedaří vykročit mimo klišé.
Básně ve sbírce Žloutek (a jiné vnitřnosti) Michala Jurmana jsou pouze volně tematicky spojené a kniha neobsahuje jakékoliv další vnitřní dělení. Jednotlivá témata se cyklicky vracejí a vrství, což svádí k interpretaci, že jsou básně řazeny podle data vzniku. Spojujícím prvkem je lyrický subjekt, který se v jedné z úvodních básní, žloutek, charakterizuje následovně: „když je ti ke čtyřiceti / a už neříkáš přes třicet“. (s. 9) Tematicky se tak básně točí okolo bilancování a reflexe, která vystává v koloběhu všedních dní. Nejzajímavější momenty sbírky jsou konkrétní popisy každodennosti, verše, v nichž se to nehemží jinotaji: „všechno je lepší / než život na trati / ,Neratovice–Brandýs‘, / všechno je lepší / než rovnoběžky klopot / a její zpáteční sleva“ (s. 42).
Dělení veršů občas hraničí s fenoménem „enter key poetry“, jejíž hlavní charakteristikou je právě nadměrné užívání klávesy enter. Ve Žloutku (a jiných vnitřnostech) jde především o neustálé kladení otazníku na samostatný řádek.
Mimo průmysl
Jurman se pohybuje spíše mimo oblast literárního průmyslu, vedle scenáristické činnosti pracoval také ve sportovní redakci. V rozhovoru pro Digitimes sympaticky povzbuzuje k psaní a nabourává tak všeobecně vnímanou až aristokratickou exkluzivitu poezie. Stávající sbírku dokonce vydal vlastním nákladem. Toto rozhodnutí se však negativně odrazilo mimo jiné na grafické úpravě, která je řemeslně nezvládnutá a nezve čtenáře k listování. Básně jsou doprovázeny fotografiemi, jejichž autorem je též Jurman, avšak s textem se nijak nedoplňují a ve výsledku působí zbytečně.
Kromě Žloutku (a jiných vnitřností) vydal letos Jurman pod titulem Ptáče i prózu. Anotace slibuje iniciační příběh o útěku do indické džungle. Určitě by bylo zajímavé oba texty porovnat z hlediska práce s jazykem a výstavbou, sám Jurman totiž v rozhovoru s Jarmilou Vandovou uvádí, že „opravdu dobrý básník vždy časem začne psát prózu“. Ve Žloutku (a jiných vnitřnostech) ovšem místy neodolá pokušení „básnického“ jazyka a po sbírce jsou tak rozesety – bohužel všední a nezajímavé – personifikace a epiteta.
Kroužení okolo sebe samého
Jurman v rozhovoru vzpomíná, že s psaním poezie začal na gymnáziu, údajně kvůli „nutnosti vypsat tohle ,nepochopení světa‘ na papír“. Žloutek (a jiné vnitřnosti) svědčí o tom, že se autor z pubertální poetiky ještě tak úplně nevymanil. Zaujetí sebou samým je ze sbírky výrazně patrné proto, že na cokoli dalšího prostě nezbývá prostor. Básně postrádají lehkost a balancují na hraně patosu, autor bohužel není schopen zaujmout odstup. Ve sbírce se tak v básni s vážným tónem objevují mimo jiné následující verše: „všechno co ve mně zbylo / vylučuji v proudu / své křivky / ke kořenům stromu“. (s. 101)
Moči se ve sbírce dostává větší pozornosti než jiné subjektivitě. Další postavy tak zůstávají na úrovni objektů – „černošku roztaženou / jak deštivý mrak / nad pyjem očekávání“ (s. 92) – nebo banálních historických odkazů – „rozpráším všechny Napoleony“ (s. 28). Z básní postupně vyvstává obraz muže ve středním věku, který se místy sebelítostivě vypisuje z milostných zklamání, jinde zas popisuje momenty vášně a propojení, obé však vyznívá lacině: z mnoha příkladů lze uvést „bylo dáno mi přespat / v tvém klíně, děkuji“ (s. 39) nebo oslovování partnerky „Bohyně“ (s. 34). Popisy sexu a intimity bohužel neodhalují zajímavou dynamiku či svěží pohled na věc. Vše zůstává na úrovni omletého fetišizujícího kolovrátku.
Ačkoli volba věnovat se každodennosti a osobnímu životu může být nosná, Jurmanovi se nevyplatila. Nedaří se mu totiž – slovy ruského teoretika Viktora Šklovského – „udělat kámen kamenitý“, donutit čtenáře chvíli sečkat a vnímat běžné nanovo. Básně bohužel neustále sklouzávají k lacinosti a zastavit se nad verši se stává úkolem téměř nadlidským. Pro čtenáře je tak těžké dostat se ke žloutku, pokud jím je míněno pomyslné jádro věci.
Diskuse
Vložit nový příspěvek do diskuse