Knihozem aneb Kam za dětskými příběhy
Knihozem

Knihozem aneb Kam za dětskými příběhy

Dospělí si častou lámou hlavu s výběrem knižních dárků pro děti. Nabídka dětské literatury je široká a obavy ze zklamání často vedou k tomu, že rodiče a prarodiče raději stereotypně sáhnou po ověřené klasice, než aby se pídili po kvalitní moderní dětské knížce. Najít za ně cestu ven z literárního bludiště může Knihozem, projekt nakladatelského domu Albatros Media, o kterém jsme si povídali s vedoucí marketingového oddělení Kateřinou Obadalovou.

iLiteratura: Ve čtvrtek 23. května dorazí z Knihozemě již druhá Zásilka. Jak vznikl nápad na tento nový literární projekt pro děti?
Kateřina Obadalová: Každý projekt vzniká vždy proto, aby řešil nějakou potřebu. Z průzkumů, které pravidelně děláme v rámci dětských knih, jsme zjistili, že rodiče, ale i prarodiče, učitelé nebo knihovnice se v obrovské nabídce dětských knih – ročně se jich vydává kolem dvou tisíc – orientují velmi obtížně. Zákazníci jen těžko hledají doporučení nebo recenze a pomoc s rozhodováním a výběrem velmi oceňují. Proto vznikla Knihozem a s ní obchodní akce Zásilka z Knihozemě, která nabízí výběr těch nejlepších dětských titulů. V Zásilce je jich sice jen dvanáct, ale další tituly Knihozem doporučuje v průběhu celého roku na sociálních sítích. Knihozem je partnerem rodičů, kteří chtějí, aby jejich děti četly. Prostřednictvím newsletteru, článků na webu a sociálních sítí jim pomáhá najít tu správnou knihu pro jejich děti. Rodiče mohou o knihách společně diskutovat a sdílet své zkušenosti. Věříme, že pro každé dítě existují knihy, které ho budou bavit, rozvíjet jeho fantazii nebo ho něco naučí. Stačí je jen najít. A Knihozem v tomto směru pomůže.

iLiteratura: Čím se Knihozem liší od Klubu mladých čtenářů Albatros?
Kateřina Obadalová: Klub mladých čtenářů a Knihozem mají jedno společné – chceme jejich prostřednictvím rozvíjet čtenářskou gramotnost dětí a jejich vztah ke knihám, přispívat tak k jejich budoucímu rozvoji. Klub mladých čtenářů nabízí knihy dětem na prvním stupni základních škol. Výběr knih do jeho katalogů se řídí hlavně přáním dětí, proto se prostřednictvím Klubu prodávají ve velké míře úplně jiné typy knih, než které dětem vybírají rodiče v knihkupectvích nebo v e-shopech. Rodič o vhodných knihách pro své dítě uvažuje jinak. Hledá samozřejmě tituly, které dítě budou bavit, ale chce navíc, aby pro ně byly přínosné i jinak. Proto vznikla Knihozem, prostor dětských příběhů, kde se rodiče mohou inspirovat.

iLiteratura: Stála jste vy osobně u zrodu projektu?
Kateřina Obadalová: Ano. V Albatros Media mám na starosti marketing všech našich nakladatelství, a protože většina z nich ve větší či menší míře vydává dětské knihy, řešili jsme, jak naši velkou produkci krásných knih pro děti dostat do povědomí zákazníků, aby v knihkupectvích nezapadla. Už před třemi lety jsme začali dělat velké průzkumy a zjišťovat potřeby zákazníků, diskutovali jsme s našimi redaktory, odborníky, knihkupci i čtenáři a identifikovali jsme základní problémy, které naše zákazníky trápí. A ty jsme se pak rozhodli řešit. Knihozem je tu přesně rok a do budoucna s ní máme ještě velké plány. Věřím, že všichni, kteří ji už objevili, ale i ti, kteří si k ní ještě cestu najdou, se mají na co těšit.

iLiteratura: Jak probíhá propagace Zásilky z Knihozemě? Spolupracujete například se školami nebo jinými institucemi?
Kateřina Obadalová: Propagace takto velké celorepublikové akce je velmi komplexní. Kromě využívání standardních komunikačních kanálů, jako jsou časopisy, deníky, outdoorová reklama, rádio nebo TV, se významně zapojujeme i online. Klíčovou součástí kampaně je tým blogerek a známých osobností, které nám prostřednictvím svého vlivu a dosahu na sociálních sítích pomáhají Zásilku z Knihozemě šířit k našim zákazníkům. Letos spolupracujeme například s Míšou Maurerovou, Radkou TřeštíkovouJanou Bernáškovou. Ke každé knize natáčíme také tzv. „listovačky“, aby se s ní zákazníci mohli důkladně seznámit. Do kampaně zapojujeme i autory, se kterými plánujeme setkání, a spolupracujeme i s knihovnami a školami. Nezbytnou součástí kampaně je propagace přímo v prodejnách a v e-shopech či na některých webech, kde se koncentrují rodiče.
Klíčovým bodem, který mohl rozhodnout o konečném úspěchu či neúspěchu celé akce, bylo zvolit vhodné načasování. Z našich statistik víme, že nejlepší období pro prodej dětských knih je předvánoční čas nebo období před létem. Vzhledem k množství akcí a předvánočnímu náporu knih v prodejnách jsme se rozhodli pro období na konci května, kdy rodiče přemýšlejí, co koupit dětem ke Dni dětí, za vysvědčení či na letní dovolenou. Současně je v prodejnách relativně klidněji a pro akci je tam prostor. Navíc je na začátku května veletrh Svět knihy, na který se orientují kulturní rubriky v médiích i čtenáři, a tak jsme potřebovali načasování Zásilky z Knihozemě od této akce trochu odsunout, termín byl proto stanoven na konec května.

iLiteratura: Jak sama říkáte, zorientovat se v nepřeberném množství dětských knih, které každý rok vycházejí, je obtížné. Mimo to mají i malí čtenáři svůj osobní vkus. Podle jakého klíče jsou tedy knihy vybírány?
Kateřina Obadalová: Do Zásilky z Knihozemě zařazujeme pouze knihy, které jsou ve všech ohledech výjimečné a prošly přísným sítem výběru. Z analýz prodejů a průzkumů jsme si ověřili, že poměrně těžko se u rodičů prosazuje současná dětská literatura. Aby měli jistotu, že dítěti vyberou správnou knihu, volí často takovou, kterou znají ze svého dětství. Zásilka z Knihozemě jim má pomoci vybrat zaručeně kvalitní moderní knihy pro děti s výjimečnou grafickou úpravou, která ve velké míře rozhoduje o zaujetí malých čtenářů – osloví však i jejich rodiče. Předvýběr knih dělají naši redaktoři, kteří mají letité zkušenosti s literaturou pro děti a speciálně pro Zásilku hledají ty nejvhodnější knihy. U všech titulů velmi pečlivě dbají na kvalitu textu, ilustrací i jejich technologické zpracování. Všechny knihy zařazené do Zásilky by tak měly být zárukou, že se dětem dostane do rukou kvalitní moderní kniha a nezklame je. Rodiče však při výběru musí samozřejmě přihlížet i k zájmům a pokročilosti čtenářství svého dítěte.
Skladbu titulů připravujeme tak, aby se v ní našlo pro každého něco. Hledáme knihy pro kluky i holky různého věku a dbáme na to, aby byla nabídka pestrá. Proto jsou v ní zastoupeny obrázkové knihy, leporela, encyklopedie i beletrie.

iLiteratura: Ohlédnete-li se za loňskou Zásilkou, které knihy sklidily u dětí největší úspěch? Byl některý z titulů neúspěšný?
Kateřina Obadalová: Nejúspěšnějším titulem se stala kniha Gerda – příběh velryby slovenského autora Adriána Macha, která oslovila čtenáře nádhernými ilustracemi a dojemným příběhem. Ve své knihovničce ji má už více než šestnáct tisíc dětí. Druhou nejúspěšnější knihou byla Valentýnka a narozeniny od Ivany Peroutkové. Potvrdil se tedy současný trend, že Češi začínají více hledat a kupovat české, případně i slovenské autory.
Očekávání naopak nenaplnila obrázková kniha pro nejmenší děti Franklin a létající knihovna. Zřejmě se tu potvrzuje, že oproti zahraničí nejsou Češi ještě připraveni investovat do knihy, pokud je v ní minimum textu a příběh je založen z větší části na ilustracích.

iLiteratura: Liší se nějak skladba letošní Zásilky od té loňské?
Kateřina Obadalová: Po vyhodnocení loňské akce jsme se letos rozhodli do Zásilky zařadit více knih českých autorů, je jich tam celkem pět, loni byla jen jedna. Větší zastoupení budou mít také knihy pro menší předškolní děti, kterých bude skoro dvojnásobek. Do výběru se tentokrát dostala také jedna klasika.

iLiteratura: Právě výběr Malého prince mě zaujal. Co vás k tomuto rozhodnutí vedlo? S tímto titulem se teď tak trochu roztrhl pytel…
Kateřina Obadalová: Malého prince jsme do letošní Zásilky zařadili proto, že kniha vyjde v jedinečném zpracování – s fotoilustracemi z Islandu od uznávané fotografky a výtvarnice Elišky Podzimkové –, a navíc letos slavíme 60 let od prvního vydání Malého prince v českém překladu. Svým zpracováním je jedinečná taktéž kniha Strom. Z jednotlivých listů knihy si dítě poskládá velký obraz a strom mu tak vyroste přímo před očima. Kniha tedy podněcuje ke společnému hraní dětí a rodičů, a děti se toho navíc spoustu naučí. Velkoformátový Atlas vyhubených živočichů pro starší děti, s překrásnými expresivními celostránkovými ilustracemi, zase seznámí se zvířaty, která kdysi obývala naši planetu, a která dnes už v přírodě ani v ZOO nikde nepotkáme.

iLiteratura: Máte osobní tip na některou z knih v letošní Zásilce?
Kateřina Obadalová: Já osobně se nejvíce těším na knihu Myšák jménem Julian, protože se v ní děti dozvědí ledacos o síle přátelství, ale také o tom, jak překonat strach – a takové knihy u nás doma slaví vždy úspěch. Navíc jsou tam nádherné ilustrace! Věřím, že zaujme i kniha Vilma běží o život, která vyhrála literární soutěž Albatrosu a text doprovází úžasné ilustrace oblíbeného dua Tomski&Polanski.

 

Diskuse

Vložit nový příspěvek do diskuse

jana šrámková,

rozhovor s markeťákem, hm. příliš nerozumím existenci takového textu v prostoru iliteratury. je to čistě PR záležitost. otázky po ničem nepátrají, nic nezkoumají, nerozporují - a že by se toho nabízelo...

Magda de Bruin,

Na Mezinárodní den dětí sem přenáším otázku, kterou jsem paní Obadalové položila mailem, ale zůstala dosud bez odpovědi: Jak Albatros marketingově využívá jedinou českou cenu zaměřenou výhradně na dětskou literaturu Zlatá stuha, která je "garantem kvalitních dětských knížek", jak se píše na webu ceny?