Noir o berlínských Vietnamcích
Ross, Mikael: Nirvána je tady

Noir o berlínských Vietnamcích

Rozsáhlý komiksový román je trochu příběh o vietnamských imigrantech druhé generace, trochu drsná kriminálka. Ač jde o knihu pro starší děti, závěr rozhodně není happyendový.

Německý komiksový tvůrce Mikael Ross (nar. 1988) toho sice zatím nevyprodukoval mnoho, ale když už, stojí to za to. Zatím největší úspěch podpořený ziskem německé komiksové ceny Max und Moritz Preis v roce 2020 si vysloužil pozoruhodným komiksovým románem Nehoda o vesnici Neuerkerode plné sympatických podivínů, která je vlastně jednou velkou neortodoxní léčebnou.

Z Berlína do polského příhraničí

Loni vydal nový komiksový román, tentokrát černobílý, který na rozdíl od svého druhu dokumentární Nehody (Ross v Neuerkerode mezi chovanci strávil dva roky) sice vychází ze současné reality, je však zcela vymyšlený. Nirvána je tady (v originále se komiks jmenuje Der verkehrte Himmel, nicméně i jiné překlady pracují v názvu se slovem nirvána) vypráví příběh dvojice mladých berlínských Vietnamců, staršího Dennise a jeho mladší sestry Tan. Patří už do druhé generace přistěhovalců, takže se zcela integrovali, mluví plynně německy (Tan už ani neumí vietnamsky) a kamarády mají mezi Němci. Žijí v paneláku a nijak zvlášť nevybočují ze života svých vrstevníků: Dennis je zarytým fanouškem heavy metalu, Tan si na začátku příběhu koupí inline brusle a se skupinkou spolužaček se na nich učí jezdit. Zároveň stále musejí pomáhat rodičům a při jedné takové pomoci, výjezdu na burzu v polském příhraničí, kde mají nakoupit laciné věci, narazí na něco, co jim – přinejmenším do konce komiksu – změní životy. Tan totiž při jednom z prvních pokusů na bruslích odře zaparkované auto, a když s Dennisem chtějí nechat za stěračem lísteček s adresou a telefonem, zjistí, že uvnitř sedí mladá vietnamská žena. Tu lísteček nezajímá, zato si všimne, že Dennis má sekáček (koupil ho pro otce) a nabídne mu za něj dvojnásobek ceny. Dennis předmět ochotně prodá a až pozdě zjistí, že žena v autě neměla na mysli cifru v eurech, ale ve zlotých.

Na útěku

Prodej sekáčku odstartuje dramatický příběh: Hoa Binh, žena z auta, je totiž nelegální imigrantkou, která míří za prací. Bohužel se jí zmocnil zloduch Boris, který jí sebral pas i peníze a veze ji neznámo kam; zatím dorazí do Berlína. Dívce se podaří s pomocí sekáčku dostat ven z auta a uprchnout. A Tan zanedlouho najde v křoví odhozený batoh, v něm prodaný sekáček a ještě – useknutý prst. Pokusí se s uniklou Hoa Binh spojit, což se jí také podaří, ale Boris je jim v patách.

Do děje se zapojují také další postavy, především Tanin spolužák Alex, astmatik, který si hraje na špiona, což obnáší především špehování okolí pomocí malého dronu. Ale jsou tu i další – zestárlá herečka z éry Německé demokratické republiky, která přišla o role a přežívá v zahradním domku; drsná motorkářka Marina původem patrně z Balkánu, která je z neznámého důvodu zamilovaná do Dennise; konzervativní (ale chápaví a vstřícní) vietnamští rodiče nebo spolužáci a spolužačky. Autor nakonec trochu (ale ne zas moc) polidští i démonického Borise.

Happy end se nekoná

Dlouho to vypadá jako dětská či teenagerská detektivka, kterou ostatně německá literatura díky Erichu Kästnerovi založila. Ale po nadsazené honičce, při níž Tan s Hoa Binh divokými kousky mezi paneláky před Borisem slavně uniknou a která má prvky mangy, děj zvážní a jeho závěr je docela drtivý. Hlavní hrdinové sice přežijí, aniž by se jim něco stalo, a dokonce aniž by rodiče odhalili jejich aktivity, jinak se ale žádný happy-end nekoná, příběh narazí na tvrdou realitu dospělých a jejich plánů a povinností.

Mangu jako inspiraci zmiňuje i nakladatelská anotace, není to však inspirace vnějšková – rozhodně tu nenajdeme styl současné komerční mangy, spíše mangy karikaturní, která v češtině příliš nevychází. Zároveň Ross trochu míchá styly, takže zatímco dětské postavy opravdu mangu nebo anime pro děti připomínají, dospělé portrétuje realističtější kresbou. A Dennisovi kamarádi jako by vypadli z nějakého humoristického německého komiksu pro děti. Inspirací německým a japonským komiksem bude jistě víc, pamětníka ještě upoutá celostránkový obrázek useknutého prstu v trávě, na který se slezli mravenci: připomene ikonický záběr na useknuté ucho ve filmu Davida Lynche Modrý samet z roku 1986.

Nirvána je tady přese všechno zůstává komiksem pro mládež. Jen dá mladým čtenářům drsným závěrem najevo, že život není napínavá nezávazná hra – a to ani v komiksu.

Chcete nám k článku něco sdělit? Máte k textu připomínku nebo zajímavý postřeh? Napište nám na redakce@iLiteratura.cz.

Kupte si knihu:

Podpoříte provoz našich stránek.

Recenze

Spisovatel:

Kniha:

Přel. Michaela Škultéty, Cetrala, Praha, 2025, 344 s.

Zařazení článku:

komiks

Jazyk:

Hodnocení knihy:

70%