
Do Londýna bez návratu
Populární autor epických fantasy sérií se poprvé představuje českému publiku dílem jiného žánru. Mix psychologického thrilleru a zombie apokalypsy je zábavnou jednohubkou, kterou si zájemci o nemrtvé vychutnají, i když do kánonu subžánru má pořád daleko.
Na lodi kdesi uprostřed oceánu se probudí muž. Má v podstatě dokonalou amnézii, byť postupně mu naskakují různé záblesky vědomostí či se ke slovu občas dostane svalová paměť. A na zápěstí má vytetované jméno Huxley. Brzy zjistí, že na lodi jsou i další. S přístupem ke zbraním. I když je ale situace napjatá, v násilí se nezvrhne, přestože jeden z nich hned na začátku spáchá sebevraždu. Zbylých šest je ale odhodláno zjistit, co se děje a proč mají všichni na hlavě jizvu po nedávné operaci. Co odhalí? Vytetovaná jména jistě nejsou vlastní, ale inspirovaná známými spisovateli a spisovatelkami. Conrad, Plathová… Oni sami jsou evidentně odborníci v různých oborech – od policisty po vědkyni. Loď je ovládána na dálku a kdosi jim může předávat příkazy a střípky informací. Na co si dávat pozor, co dělat. Jejich cílem se stává Londýn, který postihla jakási ze začátku blíže neurčená katastrofa. Všechno vypadá jako mise bez návratu. Dokud je ale aspoň malá šance, je třeba se jí chopit…
Anthony Ryan se v zahraničí i u nás vypracoval během posledních patnácti let na jednoho z nejpopulárnějších autorů epické fantasy. Jeho záběr je ovšem širší. Ještě před úspěchem svého románu Píseň krve publikoval samonákladem i sérii noirových sci-fi thrillerů Slab City Blues. Poslední příspěvek do tohoto cyklu ovšem vyšel už v roce 2015. I proto je tedy jeho krátký román Sedm na rudé řece z roku 2023 poměrně překvapivým žánrovým úkrokem mimo obvyklá teritoria. Naštěstí je od první stránky znát, že Ryan ví, co dělá. Stručně a funkčně představuje postavy a odhaluje něco málo z jejich schopností a charakteru, stejně jako buduje hutnou atmosféru děsivého tajemství. Na začátku knihy tak můžeme reálně zvažovat v podstatě jakékoliv vysvětlení – včetně toho, že jsou všichni zúčastnění mrtví a nachází se ve svém soukromém očistci. A i když se poměrně brzy odhalí „realističtější“ zápletka, tedy že se svět potýká s jakousi zombie nákazou, dokáže si autor některé záhady a odpovědi schovat až do samotného konce. Zásadní roli zde přitom hraje již zmíněná ztráta paměti všech postav, která byla evidentně navozená záměrně a dává tradičně béčkové zápletce o průniku do míst zamořených monstry (v tomto případě Londýn) působivý rozměr až jakéhosi podobenství.
Autor se přitom v rámci subžánru o nemrtvých řadí k linii příběhů pracujících s jinou než virovou příčinou apokalypsy. V roce 2012 vyšel (česky doposud nevydaný) román Cordyceps od Iana Duncana, kde se zombie nákaza pravděpodobně poprvé spojila v popkultuře s houbami. Tento motiv se brzy stal velmi populárním – stačí zmínit původně videoherní franšízu The Last of Us, jejíž seriálová adaptace se letos dočkala již druhé série, nebo výborný román Všemi dary obdarovaná od M. R. Careyho z roku 2014 (zfilmováno 2016). Houbou šířená infekce přitom nenabízí pouze destrukci stávajícího řádu, ale díky svému – jakkoliv bizarnímu a vyšinutému – napojení na koloběh přírody pracuje také s obrazy jakéhosi přepsání dědictví lidstva a planety. Jedná se vlastně nikoliv o vítězství smrti, ale života, bohužel nám zcela nepřátelského. Což je myšlenka, kterou svým způsobem rozvíjí i knihy Jeffa VanderMeera jako Finch nebo série Jižní zóna.
Ryan si z těchto příběhů místo úvah o odkazu lidstva bere především vizuálně vděčný motiv proměny dobře známých lokalit. Londýn, do kterého postupně se zmenšující skupinka hrdinů a hrdinek proniká podél toku Temže, se v jeho knize stal jakousi „školkou“ či „květináčem“. Nákaza zde sílí a nadále mutuje, její spory zahalují zemi i oceán na míle daleko do oblaku jakési narudlé mlhy. Zajímavé, ale vlastně běžné. Novinkou je až propojení hrozby se vzpomínkami a emocemi. Právě ty jsou totiž spouštěčem nákazy – respektive jejím akcelerátorem, protože Huxley a spol. už nakažení bezezbytku jsou. Během své mise si tak musí dávat dobrý pozor právě na to, po čem touží nejvíc – tedy po uvědomění si toho, kým jsou, proč s misí vlastně souhlasili a koho nechali v pochybném bezpečí za sebou. To, co je za běžných podmínek ultimátním důkazem lidskosti, se zde stává největším ohrožením. Právě to Ryanovu příběhu dává překvapivě působivý tragický rozměr.
Tento výborný nápad ale naráží na limity Ryanových spisovatelských schopností. Na začátku jsme uvedli, že autor perfektně pracuje s dávkováním informací, záhad i akce. Vše je však pouze v rámci kvalitního žánrového vyprávění – funkčního, ale vlastně nijak propracovaného. Sedm na rudé řece je prostě dobře odvyprávěná žánrová zábava s jedním perfektním nápadem k dobru. I úvahy o koloběhu násilí, pokusy o podrobnější psychologizaci postav či jakýsi sociální apel vyšumí nebo nakonec šustí papírem.
Pravda, ani ve svých epických fantasy se Ryan neprojevuje jako kdovíjaký stylista nebo mistr originality, má ale vždy dost prostoru a událostí, takže se může svým postavám skutečně věnovat a dát jim hloubku. Tentokrát je i díky zvolené zápletce, kterou nelze nijak natahovat, nucen vše podat s maximální možnou strohostí a spoléhat se na žánrové archetypy. Občas dokonce sklouzává ke scénám, které připomínají spíše videohru, což není nutně kritika, pouze konstatování. Ryanova kniha je pořád o dost lepší než například Zvláštní operace Gavina G. Smithe, což je román, který má podobně béčkový půdorys a také spoléhá na jeden konkrétní nápad (vojenské komando se promění v zombie, ale udrží si povědomí o svých cílech a soudržnosti s dosud neproměněnými členy jednotky). Určitě ale nebude patřit k těm dílům, které by subžánr nějak radikálně posouvaly. Pokud však chtěl Ryan všem připomenout, že není pouze autorem fantasy, povedlo se mu to skvěle. I ti, kteří si jeho postapo thriller vychutnají, se však budou těšit spíše na závěrečný díl trilogie Úmluva oceli než na další podobný experiment.
Chcete nám k článku něco sdělit? Máte k textu připomínku nebo zajímavý postřeh? Napište nám na redakce@iLiteratura.cz.
Kupte si knihu:
Podpoříte provoz našich stránek.